Veganske kanelsnurrer

Kanelsnurrer er noe av det aller beste jeg får, jeg føler jeg sier det om alle kaker, men kanelboller er seriøst best. Når de fortsatt er litt lunkne etter steking og de nærmest smelter på tungen – da er jeg i himmelriket. For litt siden satt jeg å scrollet rundt på Pinteres og da jeg kom over denne oppskriften på veganske kanelsnurrer med aquafaba (kikertlake) ble jeg interessert. Jeg var ikke helt enig med alt i oppskriften, så jeg har kommet frem til min egen versjon – og det ble SÅ godt! Det er ikke mulig å smake forskjell, så hvis du ikke vet hva du skal kose deg med i helga synes jeg du burde kaste deg over bakebollene.

Ingredienser til 10 snurrer: 1,5 dl lunket vann // 0,5 dl aquafaba (kikertlake) // 1 dl sukker // 1/2 pakke fersk gjær (rød) // 2 ss smeltet vegans smør/matolje // 6 dl mel // Smeltet vegansk smør til fyll // Kanel og sukker

Start med å ha vann, aquafaba (husk å sile først), sukker og gjær i en bolle, rør godt til gjæren har løst seg helt opp. Ha så i smeltet vegansk smør eller matolje og mel, elt deigen godt. La deigen heve til dobbelt størrelse.

Kjevle ut deigen og pensle på smeltet vegansk smør, Eldorado har både en flytende og en vanlig variant som er vegansk. De er ganske billige og selges på blant annet Meny og Kiwi. Strø over ønsket mengde kanel og sukker, som i mitt tilfelle er MYE. Rull deigen til en pølse og del opp til kanelsnurrer.

Sett snurrene på et bakebrett med litt mellomrom og la de heve til de har vokst sammen. Pensle gjerne med litt vegansk smør hvis ønskelig og dryss over perlesukker.

La godbitene steke på 180 grader i ca. 20 minutter. Før de er helt avkjølte kan du lage en blanding av melis, vann og smeltet vegansk smør (ja, jeg veit det er mye smør i denne oppskrifta) og ha over. Det gjør en så enorm forskjell på kanelboller synes jeg! Også er det bare å nyte ♥

Jeg får nesten vann i munnen bare av å se på disse bildene, og skulle ønske jeg hadde en til kaffekoppen i dag. Dessverre er den en liten stund siden jeg lagde disse kanelsnurrene, men etter neste kikertmiddag blir det nok en ny runde. Jeg har ikke prøvd det selv, men det går helt sikkert an å fryse de ned. Da er det bare å ta frem og tine når det kommer gjester. Hvor deilig er det ikke å kunne servere ferske kanelsnurrer på 1-2-3?

– Sara


#vegan #vegansk #oppskrift #kake #gjærbakst #bake #kanelbolle #kanelsnurr #hjemmelaget #søtt

6 kommentarer
    1. frodith: Hihi, takk 🙂 Og ja, er ikke koppene fine? De fikk jeg av oldemor, hun hadde vunnet de på et tivoli (tenk å vinne kopper på tivoli) en gang på 40-tallet. Skikkelig koselig å få <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg