Oppskrift Eggnog (alkoholfri)

Jeg har hatt SÅ lyst til å smake eggnog lenge nå, men tanken på å blande alkohol og egg har fått meg til å utsette det. Til min store fornøyelse kom jeg her om dagen over denne oppskriften som er helt alkoholfri, og da var det jo egentlig bare å finne frem kjelen! Faktisk fant jeg ganske mange alkoholfrie oppskrifter på Pinteres når jeg bare gadd å søke litt, så i dag tenkte jeg å dele resultatet med dere. Oppskriften er forholdsvis enkel, og det tok ikke lange tiden å lage heller! Håper det smaker ♥

Ingredienser: 3 eggeplommer // 0,5 dl sukker // 1 dl fløte // 2 dl melk // 1/2 ts muskatnøtt // 1/2 ts vaniljepulver // En liten klype salt 

Start med å piske eggeplommene og sukker sammen til det blir luftig. I en kjele blander du fløte, melk, muskatnøtt og salt. Varm på medium temperatur til blandingen såvidt når kokepunktet. Husk på å rør godt hele tiden. Nå skal den varme melkeblandingen blandes med eggene, dette må gjøres litt etter litt slik at det ikke blir for varmt for eggene. Når alt har blitt blandet heller du det hele over i kjelen igjen. La det stå noen minutter til blandingen begynner å tykne, husk igjen på å røre godt underveis. Ta kjelen av platen og rør inn vaniljen. Sett blandingen kjølig og la det kjøle seg helt ned før du serverer. 

Server gjerne med krem og et lite dryss vaniljepulver! 

Jeg er klar over at eggnog heter eggelikør på norsk altså, jeg synes bare det navnet er så utrolig lite innbydende! Eggnog høres så mye mer koselig ut, er dere enige? Nå har ikke jeg noe å sammenligne med siden jeg ikke har smakt dette før, men jeg synes det ble godt jeg! Samtidig må jeg jo innrømme at det smaker litt rart, i hvert fall ikke likt noe jeg har drukket før. Rart på en god måte altså! En søt drikk, som må nytes i mindre porsjoner, dette ble nemlig utrolig mektig! 

Har du smakt eggnog før?

– Sara


#eggnog #eggelikør #jul #drikk #oppskrift #hjemmelaget #inspirasjon 

3 kommentarer
    1. Eggnog er svært godt, etter min mening. Har laget både med og uten alkohol. Googlet, og fant så mange oppskrifter, de fleste på engelsk, at det var bare å velg, så tok den som var mest lettvint.
      Anbefales å prøve.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg