Serietips: Outlander

Denne uken er det serien Outlander jeg har lyst til å tipse dere om. Jeg ble selv anbefalt å se denne serien av søte Karoline fra jobben, og jeg må helt ærlig innrømme at jeg synes serien hørtes veldig spesiell ut når hun først fortalte om den. Spesiell, men likevel så fanget den nysgjerrigheten min. Selv etter å ha sett et par episoder synes jeg den var litt rar, men den er rar på en god måte. Jeg ble i hvert fall veldig oppslukt i serien og så gjennom sesong 1 veldig fort. Så ikke la dere skremme av at den virker litt spesiell, den er virkelig verdt å se!

Serien handler om Claire Randall (Caitriona Balfe) som etter 2. verdenskrig reiser sammen med sin mann Frank Randall (Tobias Menzies) til Inverness, i det skotske høyland. En ettermiddag drar Claire alene opp til et område kalt Craigh na Dun hvor det befinner seg en steinformasjon. Hun skulle bare se på noen planter, men det viser seg at disse steinene på en måte er magiske. Når hun tar på en av de forsvinner hun derfor fra 1945 tilbake i tid til 1743. Skotland på denne tiden er preget av konflikt mellom de skotske klanene og de britiske rødjakkene. 

Den første hun møter er Jack Black Randall som spilles av samme skuespiller som sin mann, dette viser seg å være en av forfedrene til Frank. Jack er en forferdelig person, men heldigvis blir Claire reddet av en skotsk klan som er ute å rir. Hun blir med dem hjem til Castel Leoch hvor hun blir nødt til å tilpasse seg år 1743. Målet er hele tiden å komme tilbake til sin originale tidslinje og mannen Frank, men etter hvert som tiden går får hun et godt forhold til unge Jamie Fraser (Sam Heughan). Lojaliteten hennes dras derfor mellom de to mennene, og spørsmålet blir; velger hun å dra tilbake til ektemannen hvis hun får muligheten presentert? 

Dette er en serie som gir deg litt av alt; kjærlighet, krig, historie, fantasy og spenning. Og det er nesten litt vanskelig å skrive om den fordi det er så mye som foregår. Med to tidslinjer blir det fort litt rotete når jeg forklarer, men jeg håper dere finner serien interessant. Hvis ikke jeg klarer å overbevise dere håper jeg traileren klarer. Serien finnes på Netflix, og nå i september kommer sesong 3. Perfekt underholdning i høst!

Har du sett Outlander?

– Sara


#underholdning #tips #helg #tv #tvserie #netflix #anbefaling 

6 kommentarer

Siste innlegg