Økonomitips for studenter

Nå regner jeg med at studiene er i gang for de aller fleste, og i den forbindelse tenkte jeg å kjøre en liten reprise av ett innlegg jeg skrev i fjor. Innlegg fikk mye oppmerksomhet, det havnet blant annet på lesernes VG og enkelte mente jeg hadde et urealistisk syn på økonomi. Folk skal få lov til å mene hva de vil, men dette er ting jeg gjorde gjennom tre år som student og det funket for meg.

Selv om den første utbetalingen fra Lånekassa er stor og man føler at man ikke trenger å være så forsiktig med pengene kommer det en tid, om ikke så veldig mange ukene, hvor du priser deg lykkelig for å spart en del av det! Så her er mine beste tips for å få studentøkonomien til å gå rundt.

Sett opp et budsjett

Selv om dette kanskje høres litt kjipt ut er det faktisk veldig nyttig å lage seg en oversikt over planlagte inntekter og utgifter. Og sjansen er mindre for at du må leve på nudler de siste dagene før stipendutbetaling hvis du har planlagt litt på forhånd.

Dette her er et veldig enkelt forslag til budsjett. Her har jeg tatt utgangspunkt i mine egne inntekter og utgifter i studietiden så dette vil nok ikke se likt ut for alle. Jeg fikk stipend og lån fra Lånekassa og jobbet veldig lite ved siden av, så jeg belaget meg på å ha Lånekassa som eneste inntekt i dette budsjettet. Jeg er heldig og bor sammen med kjæresten min så mange av utgiftene er delt på to, noe som gjør det litt enklere. Jeg tenkte bare å kommentere gangen i budsjettskriving for de av dere som ikke har vært borti det før.

  • Det første du gjør når du setter opp et budsjett er å få oversikt over alle inntektene dine. Her kommer penger fra Lånekassa, jobb og eventuelt andre inntekter inn. Når man mottar støtte fra Lånekassa får man et større stipend på starten av hvert semester, disse pengene er det veldig lurt å spare så mye du klarer av slik at du har noe til juni og juli som er måneder uten studiestøtte.
  • Når du vet hvor mye du får inn setter opp de faste utgiftene dine slik at du vet hvor mye som går ut. Som sagt får man ikke studiestøtte i juni og juli, så der står jeg i minus, men da må jeg ha spart opp nok fra de andre månedene til å dekke dette.
  • Nå har du fått en oversikt over hvor mye du har og hvor mye du forventer at skal ut hver måned, så kommer det alltid en del uforutsette utgifter underveis. Her varierer det veldig hva som dukker opp, plutselig trenger du et par nye vintersko, en dag blir du bedt med ut på kafé osv. Slike ting bør man ikke glemme når man setter opp budsjett, en annen ting du bør huske på er at det av og til dukker opp bursdager og at du bør sette av plass i budsjettet til julegaver.

Spar penger på pensum

Pensum er ofte veldig dyrt og det tar som regel en stor del av kaka på starten av hvert semester. Det kan derfor være lurt å prøve å få tak i pensum brukt, enten gjennom finn.no eller fra tidligere elever på studiestedet ditt. Ofte henger det lapper oppe i gangene med folk som selger bøker, eller så har mange linjer en egen facebookside hvor det er vanlig å poste salg av bøker. Hvis bøkene er engelske er mulig å bestille de på Amazon til en lavere pris. Ellers kan du sjekke ut Akademika eller ord.no. Noen pensumbøkene som står på listene deres skal dere kanskje bare bruke deler av og da kan det være lurt å sjekke om biblioteket har disse bøkene. Lån de ut og les de kapitlene du trenger, da slipper du å bruke flere hundre kroner på en bok du bare skal bruke noen sider fra.

Kutt ned på luksusen

  • Selvfølgelig er det deilig å plukke opp en kaffe to go på vei til skolen eller spise mat fra kantina, men det kan fort bli dyrt! Hvis du må ha kaffe hver morgen anbefaler jeg deg å investere i en termokopp eller en liten termos og trakte hjemme. Hvis du ofte trenger påfyll utover dagen kan det hende at steder i nærheten av skolen (eller i kantinen din) har kaffeavtaler. Hos SiO (Studentskipnaden i Oslo) kan du enten kjøpe en kopp hos de for 39,- eller ta med din egen kopp og få mye billigere kaffe.
  • Når det kommer til kantinemat, vet vel de fleste at maten ofte er ganske mye dyrere der enn om du skulle lagd niste selv. Og selv om du lager matpakke behøver du ikke gå for klassikeren svett gulost på grovbrød! Kanskje du har noen middagsrester fra dagen før, eller så kan du lage deg en salat, en omelett, eller kanskje en frisk smoothie? Variasjon er stikkordet, og nå finnes det så mange forskjellige matbokser med inndelinger og kjøleelement så man kan nesten ta med hva det måtte være til lunsj.
  • En annen luksus som man kanskje kan kutte ned på er transport. Joda, det er deilig å sette seg på bussen å rulle avsted til skolen, men er det verdt de hundrelappene? Kanskje kan du ha et reisepengekort hvor du setter inn noen kroner du kan bruke i nødstilfeller hvis du skulle forsove deg eller hvis det øser ned en dag? Bysykkel kan jeg også anbefale deg å bruke hvis dere har noe sånt der du bor. Her koster det 399,- i året og da kan du sykle så mye du vil.

Handle smart

  • Ikke kast spisbar mat!

Hvis det er en ting vi ofte får høre på nyhetene så er det at vi nordmenn kaster mye mat, og at ungdommer er verstingene! Det synes jeg er veldig synd, for mange kaster dessverre fullt spisbar mat. Dersom du vet at du ikke kommer til å rekke å spise opp hele brødet før det mugger så frys halvparten. Eller stek deg krutonger til tomatsuppa. Og det er absolutt ikke nødvendig å helle ut melk fordi den gikk ut i går. Lukt på melka, lukter den vanlig og er klumpfri er det ingen fare å drikke den. Melk holder seg gjerne mange dager over datoen, det samme gjelder egg. Egg kan faktisk holde seg flere måneder over datoen! Husk også at det er forskjell på best før, og siste forbruksdag. Sistnevnte skal du være litt mer forsiktig med å spise over datoen, mens den første er helt uproblematisk.

  • Kjøp varer til 50%

Et tips som vi sparer MYE penger på her er å kjøpe mat med kort holdbarhet til 50%, enten spiser vi det med en gang eller så fryser vi det ned. De fleste butikker har et område i butikken med varer til halvpris, hvis de ikke har kan du jo spørre hvorfor ikke.

  • Handle store pakninger

Det er lurt å handle mat i større pakninger dersom det er mulig, store pakker blir ofte billigere og hvis du har plass ville jeg absolutt gjort det.

  • Benytt deg av tilbud og studentrabatter

Dette er kanskje en selvfølge, men jeg ser flere postkasser her jeg bor som ikke ønsker reklame. Det skjønner jeg faktisk ikke, for det er mye å spare på å bruke tilbud fra tilbudsavisene. Det er selvfølgelig mulig å sjekke de ut på nett også, men jeg liker å sette meg ned med kundeavisene og planlegge middagsuken. Av og til har noen butikker 10kroners marked, da er det bare å fylle opp kurven med gode kupp! En annen ting som lønner seg er å velge First price, x-tra osv. der det er mulig. De aller fleste varene fra disse billige merkene er like gode som “originalen”, men de koster mye mindre. Når det gjelder studentrabatter så finnes det mange gode rabatter å benytte seg av. Studenttorget har en fin oversikt over forskjellige byer og kategorier som er verdt å sjekke ut. Mange restauranter og butikker tilbyr også studentrabatter om du viser studentbevis.

Studentskipnad

De fleste store byer har en studentskipnad og når du går på høgskoler og universitet må du som regel melde deg inn i disse. Det er veldig kjekt for da har du muligheten til å søke om studentbolig og benytte deg av en rekke gunstige tilbud for studenter. Her i Oslo har vi blant annet muligheten til å bruke SiO som fastlege og dermed få refundert helseutgifter fra 200,- opp til frikortgrensen. De har også tannleger med billigere behandlinger og psykologer som hjelper til ved behov. Det er også mulig å trene billig hos treningssentrene deres, nå har SiO totalt 5 fine sentre som det er mulig å trene på. De deler også ut gratis skoledagbøker ved skolestart så der er en utgift du kan stryke. Og så er det selvfølgelig mulig å søke om studentbolig. Og her kan det være MYE penger å spare, men det er jo en kjent sak at det er mange flere studenter enn boliger så det gjelder å være tidlig ute!

Da håper jeg disse tipsene kan være til hjelp for nye studenter, men kanskje også de som har studert ett år eller to. Jeg har som sagt overlevd greit på bare studielånet, men jeg har også jobbet litt om sommeren og hatt noen vakter som prøvevakt hos en videregående skole. Som sagt har jeg også fordelen av en samboer, men det er fullt mulig å leve bare på studielånet hvis man er litt påpasselig med pengene sine. Helt tilslutt vil jeg bare anbefale dere å tegne forsikring, jeg la det ved som en utgiftspost i budsjettet, men må bare nevne det også. Det er så lurt å ha forsikring hvis noe skulle gå galt! Gjensidige har innboforsikring her til 129,- i måneden og hvis du er medlem av DNB har de en til 79,- i måneden.

10 kommentarer

Siste innlegg