Boktips: Døde menn går på ski

Nå er det vel snart innafor å si god påske? Jeg er i hvert fall i skikkelig påskemodus, og derfor passer det godt å presentere nettopp en påskekrim for dere i dag. Dette er en relativt kort, lettlest krimbok som egentlig drar seg mer mot humor/satire sjangermessig. For meg som ikke leser så mye krim til vanlig var dette en god start, og forhåpentligvis rekker jeg gjennom en bok eller to til før påsken er omme. Boken Døde Menn Går På Ski er skrevet av Knut Nærum, og regnes som hans første ordentlige roman. Boka blir beskrevet som en krimparodi, inspirert av André Bjerke og har i ettertid blitt sendt som hørespill i NRKs radioteater. Det er med andre ord på tide å sette seg godt til rette med påskeegget i den ene hånden og boken i den andre. 

I boka drar Sverre Hartkorn, hans syv venner og en psykoanalytiker opp til en hytte langt utenfor sivilisasjon for å feire påsken sammen. Der skal de leke mordleken. Leken går ut på at Sverre liksom blir myrdet, så blir det opp til resten av gruppen å finne løsningen. Premien, som Sverre selv står for er på fem milioner kroner. Hytten Sverre har valgt ut for anledningen er ikke tilfeldig, den ligger en snøscootertur unna omverdenen, er uten mobildekning og sies å være hjemsøkt av morderen Ulvar Mørkli.

Det tar ikke mer enn en dag før lek plutselig blir til alvor når en av medlemmene i vennegjengen blir funnet halshugget i sneen. Påskeidyllen sprekker og det som egentlig skulle være en morsom påskelek ender opp med å bli et mareritt. Spørsmålet er hvem er den blodtørstige morderen, er det en av turdeltagerne eller er det virkelig Ulvar Møkli sitt spøkelse som er i gang igjen?

Selv om dette ikke er den aller skumleste og mest seriøse påskekrimen der ute likte jeg boka godt. Den bød på både latter og lette frysninger på ryggen. Og den passet som sagt godt til meg som ikke er så krimvandt, jeg ble jo til og med redd av påskeepisoden til SKAM i sesong 2! Boka lånte jeg på biblioteket, men den kan også leses eller høres i appen Storytel. I går da jeg ventet i kø før konserten så jeg mitt snitt til å få lest noen sider, og da var Storytel veldig kjekk å ha. Jeg orker som regel ikke drasse på tunge bøker hvis jeg skal noe sted så da er det kjekt med et bærbart bibliotek. 

Har du en påskekrim å anbefale? 

– Sara


#bok #bokanmeldelse #boktips #tips #påske #påskrekrim #anbefaling

9 kommentarer
    1. Herlig med denne anbefalingen, og kjempekult bilde Sara 😀 Er det bra med deg forresten? Du har liksom blitt en blogger man ikke ser så ofte mer. Synd 😮 klem <3

    2. frodith: Takk 😀 Jada, har det fint. Bloggen og generelt bloggverdenen nedprioriteres, og har blitt det ganske lenge. Jeg klarer ikke å kombinere blogging like bra med jobben jeg har nå, som da jeg studerte :/ Det synes jeg også er trist, men blogging har alltid vært noe jeg har gjort fordi det er gøy. Så fort bloggen blir et stressmoment og noe jeg MÅ gjøre blir det ikke gøy lenger, og da kan jeg like gjerne legge helt ned.
      Jeg holder på å kikke hele tiden etter jobber i området jeg bor med litt mer forutsigbare arbeidstider. Kanskje det blir litt lettere da, kanskje ikke. Men jeg vet i hvert fall at jeg bare må ta det litt som det kommer 🙂 Håper du har det fint også, det er fortsatt like hyggelig hver gang jeg er innom dere faste som jeg har fulgt i flere år. Det er en fin gjeng her på blogg.no <3 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg