7 gode grunner til å fjerne sminken hver kveld

Jeg regner meg at jeg ikke er den eneste som har lagt meg med sminken på mer enn én gang? Før var jeg faktisk ganske slapp når det kom dette kveldsritualet, men da jeg kom i tjueårene fikk jeg plutselig mye lettere kviser enn tidligere, og jeg skjønte at det var på tide å ta bedre vare på huden min. Så nå gjør jeg dette fast hver kveld. Ok, jeg glemte det faktisk den lørdagen da vi hadde bursdagsfesten, men det er første gang på lenge ikke har gjort det! Uansett, hvis du ikke er overbevist over hvorfor dette er viktig har jeg 7 gode grunner som kanskje vil. 

1. Det er hovedsakelig om natten huden fornyer seg. Så ved å fjerne all sminke og skitt fra dagen som har gått, og tilføre nærende produkter vil du gi huden et veldig godt utgangspunkt til å se frisk og glødende ut. 

2. Det føles mye bedre å våkne med et rent ansikt enn å våkne med gårsdagens rester smurt ut overalt. Denne sier seg jo selv, men følelsen av å våkne med et renset ansikt som har fått den pleien den trenger kvelden før kontra et ansikt med mange timer gammel sminke er to forskjellige verdener. 

3. Du får lettere kviser og tilstoppede porer. Sminke, svette og alt annet som har funnet sin vei til ansiktet ditt i løpet av dagen er med på å blokkere porene, noe som kan føre til kviseutbrudd og hudormer.

4. Du vil utvikle et hyggelig kveldsrituale. Etter du blir vant til å fjerne sminke, rense huden og smøre den med fuktighetskrem blir det faktisk et hyggelig lite rituale utav det. Det trenger ikke ta mer enn maks 5 minutter, og du trenger ikke evig mange produkter for å gjennomføre det heller. En sminkefjerner, for eksempel kokosnøttolje, en rens og en god hudkrem er alt du trenger.

5. Øynene dine kan lett bli irriterte og infeksjon kan oppstå. Hvis du sover med øyenskygge og maskara kan du blokkere hårsekkene og skape irritasjon ved øyeområdet. Infeksjon på øyet er i hvert fall ikke noe jeg vil ha frivillig! Vippene brekker også mye lettere når de har maskara på, fordi de blir stivere enn vanlig. Derfor skal du heller aldri bruke vippetang etter du har på har påført maskara. 

6. Du risikerer at huden eldes raskere. Når du sover med sminke får aldri huden tid til å puste, og som jeg nevnte i stad, fornye seg på riktig måte. Dette kan på sikt føre til at huden eldes fortere. Det vil også hope seg opp døde hudceller, noe som gjør at huden ser eldre og mer gusten ut. 

7. Det er mer hygienisk å legge seg med et rent ansikt. Hvis du aldri fjerner sminken din vil før du legger deg vil du hver kveld smøre en haug med sminke, bakterier og andre godsaker på puten din. Det høres ikke spesielt delikat ut spør du meg! Dette blir igjen grobunn for kviseutbrudd. 

Håper noen av disse grunnene fikk dere til å revurdere å sove med sminke. Det tar ikke mye tid, men huden din vil takke deg for det! Har dere noen gode grunner å tilføye er det bare å dele i kommentarfeltet 🙂 

Er du flink til å ta vare på huden din?

– Sara


#sminke #makeup #beauty #skjønnhet #tips #inspirasjon #velvære #inspo

6 kommentarer

Siste innlegg