Mummikoppene mine

Det begynner å bli noen år siden jeg delte bilde av mummikoppsamlingen min her på bloggen. Og etter å ha sett den fine samlingen til Julie Bettina fikk jeg også veldig lyst til å knipse litt bilder igjen. Jeg begynner å få en del kopper nå, men mangler fremdeles veeldig mange! Litt av sjarmen med å samle på noe er vel at samlingen vokser sakte men sikkert. Selv om jeg helt klart har et par kopper jeg skulle ønske sto sammen med resten under her. Uansett. Jeg har prøvd å samle koppene litt i kategorier, men det forteller jeg mer om under hvert bilde. 

Her er alle vinterkoppene jeg har, disse kommer, ganske selvfølgelig ut hver vinter. Jeg synes vinterkoppene stort sett alltid har veldig koselige motiver, og jeg gleder meg alltid til å drikke varm kakao av disse når kulda melder seg. Nederst fra venstre er: Vinterleker (2011), Vinterskog (2012), Under juletreet (2013), Skitur med Herr Brisk (2014), Julekrus (2004 og 2005), Vinterdvale (2015) og Snøhesten (2016).

Dette er nok vinterkoppen, eller kanskje også den koppen jeg eier med høyest verdi. Jeg synes motivet er utrolig søtt, og jeg tør nesten ikke bruke det i frykt for å skulle knuse koppen. 

Sommerkoppene er også veldig koselige kopper! Jeg er spesielt glad i de to til venstre, den øverste fikk jeg av Trygve og Elin for noen år tilbake, og den underste kjøpte jeg på den svenske versjonen av Ebay. Nederst fra venstre er: Delfindykk (2007), Rosehage (2010), Snorkfrøken og Poeten (2013), Seiltur (2014), Øyeblikk på Stranden (2015) og Midtsommer (2016). 

Her er de “vanlige” koppene, som ikke skiftes ut hver sesong. De er gjerne i salg i flere år før de etter hvert har valgt å fornye enkelte av dem. Det gjelder blant annet alle koppen på dette bildet. Disse har ikke noe navn annet enn karakternavnet de har i serien, så jeg skriver ikke opp navnet på alle disse. Hvis dere lurer på noen er det selvfølgelig bare å spørre!

Her er enda en gjeng med vanlige kopper. Bare spør hvis dere lurer på hva noen av de heter!

Helt til slutt har jeg samlet noen kopper jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle kategorisere. Nederst fra venstre: Hold Vannet Rent (2015), denne koppen og den blå over ble kun solgt i Sverige og på et par nettbutikker og var en del av en svensk kildesorteringskampanje. Hold Sverige Rent – Vår Kyst (2016). Jubileumskopp 70år, koppen med det fine mummihuset ble laget da bøkene om Mummitrollet hadde 70 års jubileum i 2015. Den er fortsatt i salg, og kommer med et rødt papptak. Eventyr Flytter (2013-), denne er vel egentlig en “vanlig” kopp som kommer til å bli solgt i flere år, men den er en av eventyrkoppene så jeg synes den passet inn her. Tove Jansson 100år Jubileumskopp (2014), i 2014 var det 100 år siden skaperen av Mummi ble født, det ble feiret med en jubileumskopp. På innsiden av hver sjette kopp skjulte det seg en brille. Disse ble derfor ekstra etterspurt, og veldig vanskelig å få tak i. 

Slik ser den søte brillen ut! Jeg er så glad jeg klarte å spore opp en kopp med brille før hysteriet tok av. 

Det var samlingen min så langt. Jeg har i alt 46 unike kopper, også er det noen jeg har to av, men de tenkte jeg det ikke var så spennende å ha med på bildene. Det finnes 80 kopper totalt som har blitt laget i denne serien, så jeg er litt over halvveis. Jeg vil nok aldri klare å skaffe meg alle sammen, men det får bare være. Det er uansett veldig gøy å ha noe å samle på, og å se at samlingen din vokser. Det som er litt hyggelig med disse koppene er at mange har jeg fått i gave, en har blitt kjøpt i selve Mummidalen osv. så de har på en måte hver sin lille historie. Det er veldig koselig ♥

Samler du på noe?

– Sara


#mummi #mummitrollet #mummikopp #samling #hverdag #blogg 

13 kommentarer
    1. Så fine kopper , de er så fine og vekker så mange koselige barndomsminner 😀
      Samler litt på ulike green gate kopper og skåler 😀

    2. Åh, så mange Mummi-kopper du har! Jeg samler også på de, men mangler mange. Jeg har kjøpt de fleste i nettbutikker og noen på Tradera + at jeg har fått noen som blodgiver.

    3. Hanne Beate: Det er jo så koselig å samle på disse koppene, de er så fine 🙂 Det skal vel mye til at man klarer å fullføre hele samlingen, spesielt med tanke på Fazerkoppen og Daydreaming 🙂 Men selve samlingen er gøy uansett ^^
      Har du hatt god erfaring med Tradera? Jeg vant en budrunde der en gang på 5 eller 6 kopper, men fikk de aldri. Pengene mine så jeg heller ikke noe mer til. Det begynner å bli noen år siden da, men siden har jeg ikke turt å kjøpe noe der. Føler ikke det er så god sikkerhet for kjøper der, som hos for eksempel Ebay 🙂

    4. Jeg søkte etter mummikopper på blogg.no, og klikket meg inn på innlegget ditt. Da fikk jeg se at du hadde et spørsmål til kommentaren jeg hadde lagt inn for ett år siden! Beklager veldig seint svar! Jeg har bare hatt gode erfaringer med Tradera, og de har også fått litt av det samme systemet som Ebay mht. omdømme på selgerne. Ellers er jeg medlem av et par Mummi kjøp/salgs-grupper på facebook, hvor det selges gamle kopper. De fleste har jeg kjøpt på Shopping4net.com, og med koden: Mumin10, får man 10%rabatt.

    5. Hanne Beate: Det går så fint 🙂 Okei, da er det kanskje bedre å handle fra Tradera nå. Skal huske på det.
      Morsomt å se at samlingen har vokst en del siden disse bildene ble tatt 🙂 Nå mangler jeg kun de to nyeste koppene som akkurat kom i butikk (av de som er for salg). Og de tror jeg får stå på ønskelisten til bursdagen min, det er så kjekt å samle på noe, da har man alltid noe å ønske seg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg