How to: spiret bokhvete

Dere husker kanskje oppskriften jeg la ut på coco-crunch for en stund tilbake? Det som gjør at disse blir gode og crunchy er den spirede bokhveten. Det kan naturligvis kjøpes ferdig i butikken, men jeg valgte å kjøpe uspiret og gjøre det selv. Det blir en del billigere når man gjør det selv, og spesielt når man bestiller fra iHerb. Så derfor tenkte jeg nå å vise dere hvordan man spirer sin egen bokhvete.

Start med å bløtlegge bokhveten i en skål i ca. en times tid. Skyll de godt etter denne timen har gått for å få bort “slimet” som har dannet seg rundt dem.

Så begynner spiringen. Legg bokhveten i et dørslag eller en sil, og sett en bolle under slik at vannet kan renne av. De skal ligge i her i ca 2 døgn å spire. Når de har fått en liten “hale” er de klare. Underveis er det viktig at du skyller de 2-4 ganger i løpet av dagen. Da holder jeg de bare under rennende vann en stund og lar de renne av seg.

Når de er klare skyller du de godt en siste gang før du legger dem utover et papir eller et håndkle for å tørke.

Videre må de også tørke litt i ovn, tiden her avhenger av hvor lenge de har tørket på benken, men jeg ville beregnet ca. 2-4 timer. Jeg satte mine på 50 grader, midt i ovnen.

Så er det bare å oppbevare de i et tett glass. De skal ha en ganske lang holdbarhet når de oppbevares på denne måten, minst et par måneder.

Disse knasende kulene kan brukes til så mye forskjellig, blant annet i godis slik jeg har gjort her, som topping på yoghurt, eller i knekkebrød. Her er det bare å eksperimentere seg frem til gode kombinasjoner.

Har du smakt bokhvete før?

– Sara


#bokhvete #mat #oppskrift #diy #howto #hjemmelaget #sunt

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg