Julegodt: fattigmann, marsipanstenger og brente mandler

God lillejulaften dere! Nå er jeg helt i mål med alt som heter julekaker, i tillegg har vi vasket leiligheten og pyntet juletreet. Så nå er jeg hundre prosent klar for i morgen. Tenkte å komme med et par oppskrifter fra gårsdagens store bakedag, men først må jeg bare vise dere noe skikkelig hyggelig. Fine Thea bak bloggen Mydiary.no har hver søndag i advent holdt en konkurranse hvor man kan melde seg på og vinne en bloggvurdering. I går var jeg den heldige! Hun skrev så mye fint at jeg ble nesten litt satt ut faktisk ♥ Les innlegget her. Bloggen til Thea burde dere forresten sjekke ut, hun har en veldig gjennomfør og fin blogg hvor det er tonn av inspirasjon å hente.

Over til julebaksten. Det ble ikke bare fattigmann og marsipanlaging i går, jeg prøve meg også på brente mandler og peppermyntekuler. Marsipanen, brente mandler og peppermyntekuler er helt uten vanlig sukker og jeg har aldri laget noen av delen før. Liker å prøve ut nye oppskrifter, så dette var gøy! Peppermyntekulene føltes dessverre litt isete i munnen, pga. en del Sukrinmelis. Derfor legger jeg ikke ut oppskrift med bilder av de, men dere kan se oppskriften her, hvis dere vil prøve dere selv.

Denne oppskriften har jeg funnet på Funksjonellmat sine hjemmesider. Strø mandlene utover en bakeplate og rist de i ovnen på 200 grader i ca. 10 minutter.

Ha Sukrin gold og vann i en stekepanne og kok opp. Ha så i mandlene, la blandingen koke på middels varme til væsken tykner litt og blir brunaktig. Tilsett så smøret og la det koke ytterligere noen minutter. Når de er ferdige legger du mandlene utover et smurt bakepapir. Husk å skill de fra hverandre, når de blir kalde stivner de og fester seg sammen.

Disse ble utrolig gode om jeg kan si det selv! De smaker akkurat som de tradisjonelle brente mandlene og det helt uten sukker! Sukrin gold har heldigvis ikke den samme isende-effekten som vanlig Sukrin kan ha.

Det neste jeg prøvde meg på var hjemmelaget marsipan. Dette var veldig enkelt og resultatet ble faktisk ganske bra. Marsipanstengene ble ikke kjempefine å se på, men det er vel smaken som teller?

Bland alle ingrediensene og sett blandingen kjølig i en halvtimes tid, da blir det enklere å forme figurer/stenger. Når de er klare former du de etter ønske og dypper de i sjokolade. Så enkelt var det!

Jeg har lovet onkelen min fattigmann siden i fjor, så nå var det på høy tid å få prøvd seg på det. Bakingen og kokingen gikk veldig bra, men jeg synes de ble veldig smakløse. Nå har jeg ikke peiling på hvordan de skal smake heller da, men jeg vil jo tro at de skal smake litt mer enn hva disse gjør. Jeg får hører med sjefen (onkel) og se om de er godkjent.

Pisk eggeplomme og sukker til eggedosis, i en annen bolle pisker du krem av fløten ha det så i eggedosisen. Bland inn cognac og krydder. I en egen bolle pisker du eggehviten stiv og vend den forsiktig inn med resten. Rør inn 200g hvetemel og sett deigen kjølig, gjerne til neste dag hvis du har tid.

Min sto kaldt i 3-4 timer, da hadde jeg ikke tålmodighet til å vente lengre.

Bruk litt mel og kjevle ut deigen, prøv å kjevle så tynt som mulig. Dette var litt vanskelig da deigen skrumpet litt sammen igjen så fort jeg hadde kjevlet den, men prøv. Bruk en bakespole og del deigen opp i striper som dere ser på bildet over.

Så skjærer du de til snipper og stikker et hull i midten. Når du har gjort det tar du den ene spissen bak og gjennom hullet, slik som på bildet over. Dette kan sikkert gjøres på en mye penere måte, men jeg er strålende fornøyd med å ha fått til noe som ligner på bildet i oppskriften!

Nå skal de kokes, dette gjør du i en stor gryte med matfett. Jeg brukte to pakker (1000g) matfett det var passelig til en slik røre. Når du skal koke i smult er det viktig å være påpasselig hele tiden slik at det ikke tar fyr, ha alltid et lokk og grytekluter i nærheten i tilfelle du skulle trenge det. Det gikk dog helt smertefritt og det skal nok litt til for at det tar fyr! For å sjekke om fettet er varmt nok kan du stikke en liten trepinne (tannpirker el.) i gryten, hvis det freser rundt pinnen er den klar. Da legger du bare noen fattigmenn i gryten om gangen og passer på å snu de når du ser de får farge på undersiden. Når de er gylne er de ferdige og kan legges på en bakepate som er dekket med kjøkkenpapir. La de avkjøle seg, og så er de klare for å spises.

10 kommentarer
    1. Jeg var inne og leste hos Thea, så koselig at du fikk så mye skryt, du fortjener det jo også 🙂 Moro ikke sant 🙂 Kos med sånne anbefalinger 🙂 Og veldig gøy å lage de også, hvis man føler man har funnet ut litt hvem boggeren er som person 🙂 Du har skikkelig stått på med baking du altså 🙂 og mandler og greier. Jeg har heldigvis fått litt i posten. OG i dag fikk jeg karameller av ei venninne 😀 nam 🙂 Ha en fortsatt fin dag Sara 🙂

    2. frodith: Tusen takk for det, kjempekoselig å høre 🙂 Ja, det er gøy å ha sånne vurderingen, får ta en ny runde med det på nyåret 🙂 Ja, fikk plutselig litt lyst til å prøve ut noen nye ting i går, også ble det jo ganske godt også 😀 Så bra, da har du litt å kose deg med i jula <3

    3. Så koselig at du hadde linket til meg! Jeg hadde faktisk ikke sett det før du skrev om det i ditt nyeste innlegg, Box of love, men da måtte jeg jo bare lete opp linken 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg