Oppskrift: Jordskokksuppe

God morgen! Jeg skal straks av gårde på skolen, men tenkte bare jeg skulle dele oppskriften på suppen vi hadde på lørdag først. Jordskokksuppe hadde jeg faktisk aldri prøvd før, men sy søren så godt det var! Det måtte selvfølgelig prøves på kjøkkenet hjemme, og det ble suksess. Her kommer oppskrift på jordskokksuppe.

Ingredienser til 2 personer: 1 pakke jordskokker // 1 dl fløte // 1 ss smør // Pinjekjerner // Parmesan // Salt og pepper // Persille/gressløk

Skrell jordskokkene med en potetskreller, bruk en kniv på de stedene det er vanskelig å komme til med skrelleren. Legg de i vann mens du skreller slik at de ikke blir misfarget. Når skrellingen er ferdig legger du de i en kjele med vann som dekker jordskokkene.

Hell også i fløte til vannet blir hvitt, ca. 1 dl. Dette setter du på ovnen og koker til jordskokkene blir møre. Når de er klare har du de i en egen bolle og moser de med en stavmikser (evt. i en foodprosessor). Spar på fløten og vannet! Ha mosen tilbake i kjelen sammen med smør og spe på med fløte og vann til du får passe suppekonsistens. Smak til suppen med salt og pepper.

Hell også i fløte til vannet blir hvitt, ca. 1 dl. Dette setter du på ovnen og koker til jorskokkene blir møre. Når de er klare har du de i en egen bolle og moser de med en stavmikser (evt. i en foodprosessor). Spar på fløten og vannet! Ha mosen tilbake i kjelen sammen med smør og spe på med fløte og vann til du får passe suppekonsistens. Smak til suppen med salt og pepper.

Parmesan og pinjekjerner har du bare i suppeskålen når den er ferdig. Ha over litt gressløk om du ønsker det. Vi varmet også et par hvitløksbagetter som tilbehør, synes det passet ganske godt til suppen.

Jeg ble veldig fornøyd med smaken på suppa til å være første gang jeg lager det. Det var ikke veldig vanskelig eller tidkrevende heller, det eneste som tok tid var skrellingen! Det er dog mulig jeg er helt elendig på jordskokkskrelling da, men jeg klundret veldig.

8 kommentarer

Siste innlegg