DIY: jordbær-skrubb

Hjemmelaget kroppsskrubb er en av de enkleste skjønnhets-produktene man kan lage selv. Du trenger strengt tatt bare to ingredienser for å lage en god skrubb; sukker og olje. Likevel er det jo gøy å kunne variere litt innimellom med ulike oljer, lukter osv. Kaffe er veldig fint å bruke isteden for sukker, da foretrekker jeg å bruke kaffegrut, jeg synes det kan bli litt for grovt å bruke fersk kaffe som ikke har blitt traktet. Det går også an å bruke malt havregryn, salt og sikkert mange andre ting også. Når det kommer til olje kan man også bruke mye forskjellig, olivenolje er veldig vanlig, mandelolje kan brukes, castor olje osv. Selv foretrekker jeg kokosolje, både fordi det lukter veldig godt, men også fordi det virker fuktighetsgivende på huden. Andre ting du kan variere med er duft, og farge.

Til morsdagen prøvde jeg meg på en ny variant; jordbær-skrubb, som mamma fikk sammen med noen andre godsaker. Her er oppskriften på den.

Du trenger:

  • 1,5-2 dl sukker
  • 0,5 dl kokosolje
  • Litt rosa konditorfarge
  • Noen dråper jordbæressens

Akkurat jordbærlukten var litt vanskelig å få til, ønsker man lavendel, rose eller lignende er det bare å kjøpe en flaske med eterisk olje på helsekosten, men det fant jeg ikke med jordbærduft. De fleste jeg så på nett hadde kvernet frysetørket jordbær, men det hadde jeg ikke liggende og i tillegg er det svindyrt.  Jordbæressens hadde jeg dog stående i kjøkkenskapet, som egentlig er til kaker og lignende. Det viste seg faktisk å fungere veldig bra! Det var selvfølgelig litt vanskelig å utkonkurrere kokos-lukten, men etter noen dråper endte den opp med lukte som en deilig blanding av de to.

Fremgangsmåten er latterlig enkel, bare bland sammen alle ingrediensene og ha over i en passende beholder. Husk at kokosoljen må være flytende, så sett den noen minutter i vannbad hvis den er hard. Skal du gi bort skrubben i gave kan du knyte fast en tag med ingredienser og skje, hvis du vil.

En enkel, men veldig fin ting å gi bort. En sånn krukke med hjemmelaget skrubb kan du ta med deg som vertinnegave, gi bort sammen med et par andre skjønnhetsrelaterte småting i bursdagsgave eller bare beholde selv! Hehe, det er lov å skjemme bort seg selv innimellom og.

Sara

5 kommentarer
    1. En flott gave ide. Men jeg hadde sikkert nesten fått lyst til å spise den, hehe. For det ligner litt på jordbærstrøet jeg elsker på softis 😉 Takk for kjekt tips! 🙂 Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg