DIY: scrunchie

Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som obsesser over scrunchies om dagen? Selv har jeg rukket å få en liten samling og flere av dem har jeg laget selv. Det er faktisk veldig enkelt å lage scrunchies med rester av stoff og plagg du ikke lenger bruker. I dag tenkte jeg derfor jeg kunne komme med en kjapp fremgangsmåte til de av dere som har lyst til å prøve seg på en scruchie eller to.

Du trenger: Stoff // Strikk // Symaskin/nål og tråd // Saks // Sikkerhetsnål // Knappenåler // Målebånd

Klipp ut en stoffbit som er 50-60 cm lang og 10 cm bred, brett den med innsiden inn som vist på bildet nummer 1 og fest med knappenåler. Sy en søm for å skjøte stoffet som vist på bildet nummer 2. Jeg brukte symaskin til dette, men du kan også bruke nål og tråd.

Vreng stoffet slik at du får riktig side ut, dette kan være litt vanskelig med noen materialer, men vær tålmodig. Klipp så til en bit strik på 21 cm, det var den lengden jeg endte opp med å like best. Fest den i enden av scrunchien med en sikkerhetsnål mens du trer strikken gjennom hele stoffet. Så må du skjøte strikken, dette synes jeg var enklest å gjøre for hånd. 

Siste steg er å sy sammen de to endene, og hvis du har klipt litt skjevt og ender opp med to endestykker som ikke matcher (som jeg har på bildet over) er det best om du tar den bredeste enden inn i den smaleste, da blir det finest resultat.

Og så er du good to go!

Akkurat dette falske skinnstoffet her er kjøpt på Ebay ellers er alt av stoff fra bruke plagg. Stort sett alt kan jo brukes til å lage scrunchie av, og mønster er bare kult! Fløyel er også skikkelig fint, så hvis jeg kommer over noe sånt stoff på loppis blir det med hjem til scrunchie-verkstedet! 

– Sara


#diy #hobby #sy #scrunchie #mote #trend #hjemmeladet 

11 kommentarer

Siste innlegg