7 Tapas-tips for vegetarianere

I dag skal jeg en tur til Oslo for å henge med den fine resepsjons-gjengen fra gamlejobben. Vi skal kose oss med hjemmelaget tapasbord og vin, gleder meg masse! Tapas er helt perfekt når flere skal samles, alle tar bare med seg et par småretter også får man et variert utvalg med deilige smaker. Det er ikke noe problem å lage kjøttfrie tapasretter, så i dag skal jeg ha med falafler, hummus og marinert sopp. Superdigg! Hvis noen av dere har lyst til å kutte ned på kjøttet og ønsker å lage vegetariske tapasretter selv har jeg samlet sammen noen av rettene jeg har laget siden jeg kuttet kjøtt. 

Her er mitt bidrag til kveldens tapas. Falaflene jeg pleier å lage finner dere oppskrift på her. Hummus tror jeg faktisk aldri jeg har lagt ut oppskrift på, ikke i et eget innlegg i hvert fall. Så det må jeg se å få gjort! Kort fortalt er det bare å blande kikerter, sitronsaft, olje, hvitløk, litt salt og tahini i en foodprosessor og blende til du får en kremete konsistens. Du kan gjerne ha i litt spisskummen, koriander eller andre krydder for mer smak. Soppen skal dere få en kjapp oppskrift på her:

Ingredienser: 4-5 store champignon // 4 fedd hvitløk 5 ss balsamicoeddik // 4 ss soyasaus // 3 ss olivenolje // Litt salt og pepper

Bland marinaden og ha i oppkuttet sopp. Fordel på et bakepapir og stek de i ca. 20 minutter på 200 grader. Rør litt rundt underveis slik at de ikke svir seg. 

HER KOMMER NOEN ANDRE TIPS TIL RETTER JEG HAR LAGET FØR 

Cheesy squash! Dette er så enkelt, men SÅ godt! Oppskrift finner du her. 

I samme innlegg som squashen finner vi også; Broccoli tots. Supergode små biter av brokkoli som både ser kule ut, men også smaker veldig godt. 

Det er alltid godt å ha brød i en eller annen form på et tapasbord, og foccasia er jo en slager. Hvis du har lyst til å prøve noe nytt kan jeg anbefale disse herlige nanbrødene. Det er lite som slår hjemmelaget nanbrød!

Bakte minipoteter, potetbåter, eller rett og slett søtpotetfries er også superyummy til tapas. Sjekk ut oppskriften min med fersk koriander her.  

Yum, blir nesten sulten her jeg sitter! Håper dere får en super lillelørdag!

Vet du om noen gode vegetarretter som passer til tapas? 

– Sara


#oppskrift #mat #tapas #tips #inspirasjon #vegetar

2 kommentarer
    1. Har nevnt det før tror jeg, men eldste sønn spiser bare vegetarmat (siste par åra), vanskelig å finne på noe nytt som smaker synes jeg… så fint med litt inspirasjon… Så delikat og fristende ut det her <3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg