Oppskrift: vegetar-risotto

Jeg tenkte straks å begynne å lage en sein middag, det fristet ikke å begynne med mat med en gang jeg kom hjem så da ble det utsatt. Denne uka har vi lagt inn en del middager i planen vi ikke har prøvd før, så det skal bli spennende å prøve. I går hadde vi for eksempel risotto, noe jeg ikke har lagd siden jeg gikk på barneskolen og hadde heimkunnskap. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vi ikke har lagd dette før, det var jo så enkelt og så utrolig godt! Oppskriften er hentet fra Rema1000 sitt nye oppskriftshefte, men vi har gjort noen endringer.

Ingredienser til 2 personer:

  • 1 boks kikerter eller linser
  • 1 rødløk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 paprika
  • 1 squash
  • 3 ss olivenolje
  • 125g ris (vi brukte villris)
  •  1-2 terninger grønnsaksbuljong
  •  8 dl vann
  •  1/2 sitron
  •  Krydder etter ønske (vi brukte pepper)

Finhakk løk (ikke i store biter som på bildet) og hvitløk, og fres det i olje til det blir gyllen. Hell den ukokte risen over i kjelen og la det steke en liten stund sammen med løken. Spe så på med varmt buljongvann litt etter litt til risen er ferdig (ca. 15 minutter).

Mens ris og løk koker kutter du opp paprika og squash i biter. Mot slutten av koketiden tilsetter du paprika, squash og kikerter i kjelen med risen. Smak tilslutt til med sitronsaft og pepper.

Det er kanskje ikke verdens mest innbydende rett utseendemessig, men fy så godt! Dette kommer garantert til å havne på middagsplanen flere ganger. Hvis man ikke liker squash eller paprika kan man selvfølgelig bare bytte ut det med de grønnsakene man ønsker.

16 kommentarer

Siste innlegg