Bildedryss: Mummidalen

Jeg rakk ikke innom dere med bildene fra Mummidalen i går dessverre, dagen gikk bort til reising og litt shopping og da vi kom hjem var jeg så sliten at jeg ikke orket å begynne med det. Uansett, her kommer det et stort bildedryss fra selveste Mummidalen!

Det første vi gjorde var å gå til Mummihuset, det var jo selvfølgelig mest stas å se det. Utenpå er det ganske likt slik jeg husker det fra tv, men inni var det ikke helt likt. Haha, denne parken er vel kanskje ikke laget for 22-årige mummifans som har studert alt ned til hver minste detalj!

Her henger jeg på rommet til Mummimamma. Det er nok ikke så vanskelig for henne å velge ut “dagens outfit” når klesskapet ser sånn ut! Haha

1. Utenfor Mummihuset. 2. Emelinn klatrer inn i teltet til Snusmumrikken. 3. Hattifnattene inne i “hattifnatthulen”. 4. Det lille søte huset til Sniff.

Rundt om kring i dalen møtte vi på flere kjente “fjes”, her er Snorkfrøken, Heksa, Snusmumikken og Snorken. Fy søren så varmt det må være å gå med de draktene på i steikende sol!

Man blir vel aldri for stor til å ta bilder med figurene? På første bildet er jeg sammen med Hufsa, og på andre med Snorkfrøken. Jeg følte meg litt teit der jeg banet meg vei blant gale barn for å ta bilde med Snorkfrøken. Men er man i Mummidalen så er man i Mummidalen!

Jeg tror det var ei som koste seg veldig på tur i Mummidalen.

Jeg tror denne karen hadde en ganske grei dag også! Her er vi nede ved en strand og spiser lunjs.

Vi møtte også på Filifjonka og selveste Lille My!

Her skulle man tro man så dobbelt, Emelinn er jo kliss lik Lille My! Haha, det var nok stor stas å endelig få møte henne.

Vi gikk en runde som het Eventyrstien hvor vi fikk se forskjellige steder fra historiene, blant annet huset til heksa og hattifnatthulen. På veien der var det også sånne vegger man kunne putte hodene inn i, det måtte selvfølgelig prøves! Og mens Emelinn ble kjempesøt på sitt bilde, er det noe som ikke helt stemmer med mitt! Haha

Badehuset til Mummitrollene.

Emelinn og jeg var uskikkelige og ble satt i fengsel!

Etter mye trasking hele dagen var det godt å komme til noen gigantiske sakkosekker og slappe av litt.

Moren til Matias er som sagt finsk og da hun så at de solgte disse mini-berlinerbollene som hun hadde spist mye av før ble hun litt smågal og det måtte vi bare smake på! Haha, så da ble det en kaffepause med litt søtt til.

Før vi gikk måtte Emelinn få kinnet sitt malt, og motivet ble overraskende Mummimamma! Jeg trodde hun kom til å velge Lille My uten å blunke. Og nei, jeg malte ikke ansiktet mitt! Hehe.

Fine Emelinn!

Disse her to hadde tydeligvis ikke fått nok Mummi, for da jeg satte på en episode satt de begge to klistret til skjermen.

At de satt der passet med ypperlig for da kunne jeg skrive postkort i fred og ro. Disse ble forresten med meg hjem igjen, jeg glemte helt bort å poste de! Men men, det er vel samme om frimerket er finsk eller norsk?

Da håper jeg bildene falt i smak. Jeg skjønner at dette innlegget kanskje er for de spesielt interesserte og at ting som badehuset, hattifnatthulen ikke er ting alle vet hva er. Men håper likevel dere synes dette var litt gøy å se! Jeg har alltid vært over gjennomsnitter glad i Mummitrollet og så på det hele tiden da jeg var liten. Mummidalen har jeg hatt lyst til å besøke så lenge jeg kan huske så det ble stor jubel da moren til Matias spurte om vi ville bli med de dit! Som dere sikkert skjønner har dette vært en veldig fin tur, både for store og små! Så tusen takk for en kjempefin tur og koselig reisefølge.

28 kommentarer
    1. Ha-ha, jeg har iNGEN forhold til Muumitrollet, men jeg synes det er KJEMPEGØY å se bilder av det for det, fordi jeg vet at DU liker det. Moro å se deg i dette universet 🙂 Og jeg skjønner det sikkert var MINST like gøy for deg, som for Emelinn 😀 Kos deg videre på ferie Sara 🙂 Klemmer <3

    2. Der var jeg som ti-åring da Mummidalen var nyåpnet! Det har vokst siden den gang, det er tjue år siden! Men mummi er fortsatt vel så flott! Nydelig ansiktsmaling fikk hun. Jeg fikk nesten lyst på en tatovering.

    3. frodith: Koselig å høre! ^^ Det var jo så mye gøy å se der, og selv om ikke alt var heelt likt som på film var uansett veldig gøy å se <3
      Vi kom hjem i går kveld etter en veldig vellykket tur. Det gikk over all forventning å dra på tur med ei på bare 3 år! Det var ikke mange sure miner på den frøkna der, selv etter lange dager med mye gåing 🙂
      Klem<3

    4. G U N N N I S: Jaa, det var så gøy! Koste meg jo sikkert like mye som hun på 3 år x) Det får du gjøre, Mummidalen må man liksom bare oppleve en eller annen gang 🙂

    5. Ååh, det så dødskoselig ut! Mummi var favorittserien/filmen min når jeg var mindre, ved siden av pippi, og jeg har vel aldri helt sluttet å like det, sånn egentlig. Hadde jeg oppdaget at det hadde gått mummi på tv en gang, så hadde jeg garantert sett på. Mest for å mimre da. (Sånn at jeg ikke driter meg helt ut her, haha)

    6. Ohmygaaad så gøøy!! :DD Haha, joooda, det kan jo faktisk kanskje være enda mer stas å dra dit i litt “voksen” alder, for da husker man det ihvertfall bedre senere! Og så jeg lo av den “Det er nok ikke så vanskelig for henne å velge ut “dagens outfit” når klesskapet ser sånn ut! ” HAHAHAHA!! Ser utrolig gøy ut å ta bilde med alt og se alle historiene. Nå husker ikke jeg SÅÅÅ mye fra mummidalen faktisk, selv om jeg selvfølgelig husker en del :)) Nesten så jeg får lyst til å se på det igjen (og kanskje jeg gjør det, hihi) <3 Ser ut som de koste seg foran PC-skjermen etterpå ihvertfall - så søte <3 Jeg tror nok jeg må ta meg turen dit en gang ja :))

    7. stylebyida: Så koselig å høre! Mummi er jo bare så kos 🙂 Likte godt Pippi også, og jeg sleit helt ut en vhs jeg hadde med henne husker jeg x)
      Da skal jeg fortelle deg at jeg har en haug med Mummi-dvder som jeg kjøpte for et par år side! Jeg setter meg mer enn gjerne ned for å kose meg med de, uten å være det minste flau over det 🙂 hehe. Kos deg med mummi du ^^

    8. Vilde: Digger rekasjonen din i starten der! <3 Ikke sant, jeg husker jo ikke spesielt mye fra da jeg var på Emelinns alder, så det er helt klart en fordel med å dra som voksen 🙂
      Haha!! Det må være så lett å stå opp om morgenne når man kun går i forkle x) Ikke at jeg kunne tenkt meg å bare hatt ett plagg selv, men tidsbesparende må det i hvert fall være ^^
      Nei, det er vel ikke alle som har kjøpt DVDene og sett på de altfor mange ganger selv om man ikke er barn lenger *kremt* Litt barnslig må det være lov til å være (a)
      Gjør det! De er like underholdene i dag, som for… 10-15 (wtf, så gammel jeg er) år siden!

    9. Morsomt med en tilbakereise til barndommensfavoritter! Trodde hufsa var mørkere? Og synes hun var mye mer lik lille My hun som vaktisk var lita og søt ja =)

    10. MK: Ja ikke sant, koste meg glugg i hjel jeg ^^ Jo, hufsa er mørk lilla i tv-serien, men her sto hun bak et glass i en mørk “hule” så det var noe som lyste henne opp på en måte. Det var flere ting som ikke var helt likt, men det var uansett veldig gøy å ha vært der 🙂
      Hehe, ikke sant xD

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg