Det fine med høsten

Jeg har alltid vært et sommermenneske og gruet meg like mye til høst og vinter hvert år. I det siste har jeg likevel begynt å like høsten mer og mer. Vinteren er jeg fortsatt litt skeptisk til, men kanskje det kommer seg etter hvert det også. Når det kommer til høsten så er jo det en av de aller mest koselig årstidene vi har og nå skal jeg komme med noen god grunner til hvorfor høsten er så bra.

Innekos

Denne måtte nesten komme først. For hvor koselig er det ikke å tilbringe litt kvalitetstid inne under et mykt og deilig pledd? Kanskje med en god film eller TV-serie på skjermen og en kopp varm kakao. Varm drikke generelt er så kos å ha om høsten enten det er te, kaffe eller kakao. Kanskje høsten er tiden for å nyte en god bok? Hvis du er så heldig å ha peis er det obligatorisk med litt knitring og varme fra den. Skulle virkelig ønske jeg hadde peis, det står høyt opp på ønskelisten over ting et fremtidig hus bør ha. Et siste punkt jeg synes hører hjemme her er spa. Hjemmespa er jo som dere kanskje har fått med dere noe jeg liker veldig godt. Ansiktsmaske, hårkur og avslapping, det kan nesten ikke bli bedre.

Motebildet

Jeg har sagt sikkert 100 ganger tidligere at høsten er an av mine favorittårstider når det kommer til mote. Da er det på tide å hente frem igjen de varmere plaggene, med mørkere farger og behagelige materialer. Burgunder, grått og militærgrønn er kanskje favorittfargene mine i år og de er heldigvis å se overalt. Luer og skjerf begynner så smått å melde sin ankomst om høsten og hvor herlig er det ikke å tulle seg inn i et stort og deilig skjerf?

Innhøsting

Høsten er stortid for å hente inn ressursene naturen har å by på. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har vært spesielt flink til å benytte med av dette i år, men håper kanskje at det er noen epler å få hos oldemor. Norske epler er jo noe av det aller beste som finnes, og trenger jeg nevne eplekake? Den ultimate høstkaken som er en av mine aller største favoritter! Mange er også flinke til å finne sopp og bær på denne tiden, og nyrørt syltetøy fra selvplukket bær er jo ikke å forakte. Var ofte med bestemor å plukket tyttebær og blåbær da jeg var liten, kjempekos!

Hobby-årstiden

Jeg vet ikke med dere men jeg føler at høsten er tiden for å dyrke hobbyene man ikke vier nok tid resten av året. Det kan være alle typer hobbyer egentlig, for eksempel strikking. Hvis du likevel sitter foran TVen å slapper av kan du jo prøve deg på en liten strikkeøkt samtidig? Det trenger ikke være avanserte greier du starter med, et skjerf får alle til. Skappelgenseren har også blitt utrolig populær og av hva jeg har hørt er den veldig enkel å lage. Fotografering er en annen hobby som kanskje kan våkne til livet om høsten. Det er jo ikke til å komme unna at det er en eksplosjon av flotte farger ute nå, så hvorfor ikke ta med deg kameraet på en liten photosession ute? Lek deg litt med bildeutsnitt og vinkler og kanskje litt med manuelle innstillinger. Du lærer utrolig mye bare ved å prøve deg frem. (Kanskje jeg kan lage et lite innlegg om fototips til dere snart også.)

Kvalitetstid med venner og familie

Høsten (og vinteren) er tid for venner og familie. Jeg tenker ofte på hyttetur når jeg hører ordet høst, ikke fordi jeg ofte drar på hyttetur, men fordi det er så høstete. Tenker hyttetur  med gode venner og lange turer i skogen hører skikkelig med til høsten. I tillegg er det mye som skjer på denne tiden av året, Halloween er rett rundt hjørnet, så kommer advent og før vi vet ordet av det er julen her. Men i mellomtiden er det alltid en del festligheter og kos med de man er glad i. Mye av grunnen til det er kanskje fordi vi har veldig mange bursdager i familien i de siste månedene av året, så jeg forbinder denne tiden med selskaper og familiehygge.

14 kommentarer
    1. Masse fint om høsten også, det gjelder bare å lete litt nøyere, som du har gjort 🙂 Og vinteren har sikkert mye også, men der må vi lete enda nøyere, he-he.. Høsten er herlig i forhold til foto, turer i skogen, håndarbeid, maling og masse annet 🙂 Ha en fin kveld 🙂 klem <3

    2. Høsten er full av herlige farger. Liker best med høsten når man kan tenne masse lys, og lage varm drikke som kaffe eller kakao og sitte inne under pledd og høre at det regner ute mens man sitter varm og god inne og koser seg 🙂
      Jeg liker også den gode høst-lukten i luften når det har regnet, og man kan vasse i løv i alle farger.. Jeg liker derimot ikke kulden som henger på 😛

    3. frodith: Akkurat 🙂 Må bare finne frem til de fine tingene 🙂 Skal prøve å grave godt til vinteren så får vi se hva jeg klarer å finne frem 🙂
      Helt enig med deg, masse morsomt å gjøre om høsten 😀
      Ha en fin kveld <3

    4. Kristina Hansen: Åh, så hyggelig! Akkurat sånn ser jeg også for meg en perfekt høstkveld 🙂
      Ja, det er faktisk en litt spesiell lukt om høsten, litt friskt kanskje 🙂 Selv om jeg ikke er glad i kulden er jeg bare superhappy for at det ikke har kommet snø enda! Brr, det er jeg ikke klar for!

    5. frodith: Ski ser så gøy! Men, jeg har aldri klart å gå på det. Selv om jeg er oppvokst på Sokna (her er det mye snø og veldig kalde vintre), så har det aldri gått. En dag skal jeg lære det skikkelig, for det virker så morsomt og ikke minst koselig. Snøre på seg ski med en liten kvikk lunsj i sekken 🙂

    6. Det er jeg helt enig med deg i:) Snøen kan vente for min del:)
      Ja det er noe med den friske høst-luften.. akkurat som når det har regnet etter torden, så blir det så frisk lukt i lufta:) Har kanskje noe med at det blir kjøligere ute enn sommeren, og da føles det friskere ut med engang, samme som når det er veldig varmt i et rom, og man åpner vindu og slipper inn ny kald luft:)

    7. Kristina Hansen: Ja, det kan godt være at det er grunnen! Det er jo som du sier en del kjøligere, og da tror jeg det får innvirkning på luften med en gang 🙂 Det er i hvert fall veldig herlig luft ute, godt å lufte hjemme 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg