Shepherd’s pie (vegetar)

Shepherd’s pie smakte jeg for første gang da jeg var på studietur til Dublin for noen år tilbake, og da synes jeg det var så godt at jeg måtte ha det flere kvelder på rad. Av en eller annen grunn har jeg aldri prøvd å lage det hjemme, før nå nylig. Og det er jo SÅ godt! Dette er andre gang jeg lager retten selv og jeg synes det var på sin plass å dele oppskriften med dere. Jeg har tatt utgangspunkt i Budget Byte$ sin oppskrift, men gjort noen små endringer endringer. Håper det smaker ♥

Ingredienser til 4 personer: 2-3 gulrøtter // 2 stilker stangselleri // 1 boks røde linser // 1 medium gul løk // 2-3 fedd hvitløk // Noen champinjonger // 2 ss tomatpuré // 2 dl grønnsaksbuljong // 1 ss mel // Et par stilker timian // Salt, pepper og røkt paprika for smak // Olje til steking // Potetstappe (vi brukte 3-4 ganske store poteter, litt smør, melk og pepper)​

Start med koke potetene som skal bli til stappe, mens det koker kan du steke hvitløk og løk i olje til det blir mykt i en egen kjele. Ha så i gulrot og stangselleri i biter, og la det steke videre i noen minutter til grønnsakene begynner å bli litt møre. Så skal soppen, krydder og timian i gryten, la det stå i et et par minutter til soppen har blitt myk. Ha i tomatpuré, mel og grønnsaksbuljong og la det småkoke til det hele tykner litt. Ha i linsene helt tilslutt, og ikke glem å lage ferdig potetstappen!​

I en ildfastform har du først i grønnsaksgryten, så potetstappen og gjerne et tynt lag ost for gratinering. Stekes på 200 grader i ca. 15 minutter, eller til osten er gyllen.

Jeg skal ærlig innrømme at denne retten ikke blir den peneste på tallerkenen, det er også derfor det ikke er noen bilder av det. Men når det kommer til smak er det ingenting å utsette! Og det som er så kjekt er at når vi lager denne porsjonen har vi middag i to dager, så deilig! Vi serverer den bare som den er, men jeg vet noen har brekkbønner eller brokkoli ved siden av.

– Sara


#mat #middag #oppskrift #hjemmelaget #vegetar #tips #inspirasjon

8 kommentarer

Siste innlegg