Oppskrift: Vegansk majones

Som jeg så vidt nevnte i nyttårsforsettene mine er jeg med på veganuar, det vil si at jeg i hele januar spiser vegansk. På menyen i dag står wok med sprøstekt tofu, jeg har faktisk aldri lagd noe med tofu før så gleder meg til det. I oppskriften står det vegansk majones, noe som er veldig dyrt (og sjelden godt) når man kjøper det på butikken. I hvert fall her i Norge Så da lager jeg det heller selv, den veit jeg blir god. Vegansk majones lages som oftes på to måter, enten med kikertvann eller slik som jeg gjør i denne oppskriften; med soyamelk, eddik og olje. Her kommer fremgangsmåten 🙂 

Ingredienser: 1 dl soyamelk (ikke søtet) // En liten skvett eddik // 1 ss dijonsennep // 2 dl rapsolje // Litt presset sitron eller lime // Pepper 

Ha soyamelk, eddik, sennep, sitron og pepper i en bolle. Det er forresten viktig at du bruker soyamelk og at den ikke er søtet for at resultatet skal bli bra. Bruk så en håndvisp eller en stavmikser og bland alt godt. 

Hell så oljen i en tynn stråle mens du fortsetter å bruke stavmikseren. Det er ikke sikkert du trenger å bruke all oljen, det viktigste er at majonesen får riktig konsistens. Du kan smake til med mer pepper, sitron og også salt hvis du ønsker. Jeg synes dog det fort kan bli litt for salt hvis man har i noe ekstra av dette. 

Så enkelt kan du faktisk lage vegansk majones! Denne kan også fint brukes som base til for eksempel aioli og remulade. Majonesen oppbevares i kjøleskap og er holdbar i ca. en uke. Håper det smaker!

– Sara


#mat #oppskrift #vegetar #vegansk #hjemmelaget #veganuar #inspirasjon 

6 kommentarer
    1. Fint med noen” veganske “tips..eldste sønn spiser jo stort sett bare slik mat (og han spiser ganske ofte hos oss).. og det blir fort det samme man lager “hele tiden”… og for ensformig kosthold er jo ikke bra… Ønsker deg alt det beste i det nye året <3

    2. annebe: Ikke sant, men sånn ble det ofte her hjemme når vi fortsatt spiste kjøtt også, og også nå som vi ikke spiser det. Det er så lett å bare lage noe man kan og liker. Så i hvert fall for min del er det veldig nyttig med en sånn veganuar-uke. Da blir jeg liksom tvungen til å tenke nytt 😀 Og så mye godt det finnes! Nå som jeg litt mer “tilbake” skal jeg prøve å legge ut flere oppskrifter, har nemlig prøvd masse godt allerede! 😀
      Håper du har hatt en fin start på året <3 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg