Vegan week – update

Hei dere! Det er ikke meningen å bli borte fra bloggen sånn som jeg har gjort en del i det siste, men det har vært litt vanskelig å få til en “normal blogghverdag” etter at vi flyttet. Jeg må bare være fornøyd med å blogge når jeg har tid, og slutte å få dårlig samvittighet de dagene det ikke blir noe blogg. Dette skal være en morsom hobby og ikke noe jeg føler jeg må. Men over til det innlegget skal handle om, jeg fikk lyst til å oppdatere dere på hvordan de tre første veganer-dagene mine har gått. Så here goes!

Til middag på mandag spiste vi wok med masse forskjellige grønnsaker, soyasaus og couscous. Veldig godt, og ikke minst superenkelt! På tirsdag ble det falafler med stekte grønnsaker og søtpotetmos, dette er en ny favoritt hos meg! Jeg skal lage klart en haug med falafler en dag så jeg bare kan slenge i sammen denne retten på dager med dårlig tid! Og i går spiste vi en supergod, spicy linsegryte. Oppskrift på den skal dere få veldig snart, jeg filmet nemlig da jeg lagde den! I kveld skal jeg være på jobb så jeg har med en boks bønner i tomatsaus, også får vi sikkert servert noe salat eller grønnsaker i kantina jeg kan spise.

Til andre måltider har jeg spist brød med vegansk smør, tomat, syltetøy (vegansk), banan eller peanøttsmør. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å ha avokado på skiva også, men det tåler jeg dessverre lenger. Det har også gått litt i frukt, grønnsaker, middagsrester og veganske vafler. I kaffekoppen min har jeg mandelmelk og i vafler har jeg brukt banan isteden for egg. På kafé har jeg også rukket å være denne uka, da ble det kaffe med soyamelk og en kule lollipop-is. Har jeg hatt lyst på noe søtt om kvelden, noe jeg ofte får har jeg lagd meg jordbærsorbet, vafler eller “peanøttkonfekt”.

På forhånd trodde jeg det kom til å bli veldig dyrt å være veganer, og en del produkter koster mye. Mandelmelk, vegansk ost, kjøtterstattere osv. koster ganske mye mer enn vanlige produkter, men det eneste jeg har kjøpt er en boks smør og mandelmelk. Ellers har jeg som dere sikkert så på forrige post kjøpt masse grønnsaker, frukt og en del hermetikk. Hermetikk er jo veldig billig, det samme er stort sett alt av frukt og grønt. Nå har jeg er fordel av at jeg bor midt i byen, så jeg har Coop, Meny, Rema og en innvandrerbutikk i nærheten. Det er heller ikke langt å gå hvis jeg vil handle på Kiwi eller Joker. Så jeg kan velge å gå dit det er tilbud og også gå i mer enn én butikk hvis det er behov for det. Vi kommer garanter til å ha en del hermetikk og sikkert også en del frukt og grønt igjen når uken er over, smøret kommer til å vare lenger, og det samme gjør mandelmelken. Så med det i bakhodet vil jeg si at vi faktisk har levd ganske rimelig denne uka. Totalt har jeg handlet for rundt 500 kroner og det synes jeg ikke er ille i uka for to personer, i hvert fall ikke når det blir såpass mye igjen.

Dette ble en liten oppsummering på hvordan det har gått så langt. Nå har jeg fortsatt tre og en halv dag igjen av uken, så det kan dukke opp utfordringer og problemer, men så langt er jeg godt fornøyd!

Har dere noen tips til veganske retter jeg burde prøve?

– Sara


#mat #vegan #vegansk #hverdag #middag

17 kommentarer

Siste innlegg