Oppskrift: Hjemmelaget tacokrydder

Taco er fast helgemat for mange, og det sto på vår meny i dag også. Men den ferdige krydderblandingen man kjøper inneholder dessverre en del sukker, salt og ting som egentlig ikke er nødvendig. Og når det er så enkelt å lage eget krydder ser jeg ingen grunn til å ikke bytte ut kjøpekrydderet med dette her. Når du skal lage tacokrydder anbefaler jeg deg å lage en stor porsjon og oppbevare det i en lufttett boks. Du vil trenge en god del krydder, men det vil bli mye billigere enn å kjøpe ferdig i lengden.

Ingredienser

  • 4 ts spisskummin
  • 2 ts paprikapulver
  • 1-2 ts chilipulver
  • 1 ts koriander
  • 1 ts hvitløkspulver
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts pepper
  • 1/2 ts oregano

Det eneste du trenger å gjøre er å måle opp krydder og blande det sammen. Enklere blir det ikke! Grunnen til at det står 1-2 ts chilipulver er fordi styrken varierer litt på de forskjellige merkene. Det vi bruker er fra en innvandrerbutikk og det er mye sterkere enn det jeg har kjøpt tidligere i vanlige butikker. Med denne oppskriften får du nok krydder til 3-4 runder med taco.

Av denne blandingen bruker jeg 1 ss til 400g kjøtt.

Taco er noe vi spiser ganske ofte så derfor tenker jeg det kan være lurt å gjøre et par små grep for å gjøre den litt sunnere. Jeg vil også gjerne prøve å lage tacosaus selv, så hvis noen av dere har en god oppskrift hadde jeg blitt glad for tips! Men nå er det tid for Mad Men her i huset.

16 kommentarer

Siste innlegg