Hjemmelaget julegodteri

Jeg skulle som sagt prøve meg litt på julebakst i går, og selv om det ikke ble noen av de tradisjonelle syv slagene ble det i hvert fall to forskjellige julegodterier. Jeg har kjøpt inn litt spennende ingredienser som man kan bruke til å lage raw-sjokolade av og ville derfor prøve meg på en sunn variant av bounty. Jeg har blant annet lest mange bloggere som har prøvd seg på disse her med godt hell så hvorfor ikke. Jeg legger ved noen linker til hvor man kan få tak i disse ingrediensene nederst i innlegget.

Bounty

Rør sammen alle ingrediensene i en bolle. På bildet er det også i litt sukrinmelis, men jeg synes de ble for søte og ga en isende ettersmak slik sukrin ofte gjør, derfor sløyfet jeg det fra ingredienslisten.

Rull massen sammen til kuler i ønsket størrelse. Det kan være lurt å sette de i fryseren mens du lager sjokoladetrekket slik at de blir litt stive og så sjokoladen stivner fortere.

Sjokoladetrekket lager du enkelt fra bunnen av, men hvis du heller vil bruke vanlig sjokolade kan du gjerne gjøre det. Måten du lager det på selv er ved å smelte kakaosmør og kakaomasse i vannbad. Når det er helt smeltet rører du inn vaniljepulver, sukrinmelis og agavesirup.

Dypp de fryste kulene ned i sjokoladeblandingen og sett de tilbake i fryseren. Hvis du vil ha et tykt lag sjokolade rundt kokosen gjentar du denne prosessen til du er fornøyd (eventuelt til tålmodigheten streiker, her skjedde det etter to lag).

Slik ble mine seende ut. Som sagt ble mine litt vel søte på smak, men ved å sløyfe sukrinmelis i selve kokosmassen tror jeg de vil bli perfekt. For gode var de nemlig! Jeg ble også overrasket over hvor enkelt det var å lage, hadde sett for meg at dette skulle være en veldig krevende prosess. Minuset er at ingrediensene er ganske dyre, men hvis du er flink og bestiller fra iHerb kan du komme unna med mye billigere alternativer.

Kokos- og nøttesjokolade

Jeg hadde igjen litt smeltet sjokolade da jeg var ferdig med å trekke kokoskulene og synes det var synd å kaste det. Derfor bestemte jeg meg for å blande inn litt godsaker og lage konfektbiter av det. Jeg brukte noen raw cashewnøtter og litt kokosmasse, i tillegg hadde jeg oppi litte gran salt. Jeg synes salt og søtt er godt i sammen, så tenkte det kom til å fungere bra.

Nå fikk jeg endelig brukt for de søte silikonformene jeg kjøpte for en tid tilbake også! Etter blandingen var klar fylte jeg bare opp formene og satte de i kjøleskapet. Veeldig enkelt og fort gjort.

Disse ble også veldig gode, og skal nok lages igjen ved en senere anledning. Matias tipset meg om at det kanskje hadde vært godt med noen peppermynte-dråper i de, for å få en after eight lignende smak. Tror faktisk jeg skal prøve ut det neste gang, det hørtes nemlig veldig godt ut!

Som sagt er mange av disse ingrediensene litt dyre i Norge, men hvis du får et innfall og MÅ lage samme dag finner du det du trenger på helsekosten. Iherb er en amerikansk nettside som har utrolig mye rart, de selger alt fra proteinpulver til mineralsminke! Prisene er veldig gode og de har flere kjente merker som blant annet Atkins, Nativas Naturals og Quest Nutrition. Har du ikke sjekket ut denne nettsiden før anbefaler jeg absolutt å gjøre det, og hvis du bruker koden JEK845 får du opp til $10 i avslag på første bestilling. Kokosnøttolje finner du her, Agavesirup her, vaniljepulver her, kakaomasse her, kakaosmør her og sukrinmelis her.

14 kommentarer

Siste innlegg