Hvorfor er reklame på blogg verre enn reklame i et magasin?

En ting jeg har tenkt på en stund og ikke helt forstått meg på er folk som klager over reklame på blogger. Jeg ser det stadig klages over reklameinnlegg og affiliateslenker både i kommentarfeltet på ulike blogger, på Instagram og på Facebook. Jeg ser helt ærlig ikke problemet med det, så lenge den gitte bloggeren eller influenceren merker reklamen på riktig måte og ikke reklamerer for noe ulovlig! 

For det første får bloggleserne ubegrenset og helt gratis tilgang til hele bloggens innhold. Alle oppskrifter, alle videoer, sminketips osv. får du helt gratis. Det er også leseren som av egen fri vilje velger å klikke seg inn på bloggen, så dersom innholdet ikke er av interesse skjønner jeg ikke poenget med å klikke seg inn, for så å legge igjen en negativ kommentar. Det meste av annen underholdning som konsumeres må man faktisk betale for, det gjelder også den underholdningsformen som kanskje ligner mest på blogg; magasiner. Likevel blir det ramaskrik når det dukker opp noen reklameinnlegg på en blogg som leses gratis. Dette er inntekten til bloggerne, og det som gjør at de faktisk har muligheten til å fortsette å skape innhold til de som leser. Igjen er det jo helt valgfritt om man ønsker å kjøpe noe av det bloggeren har reklamert for, så jeg forstår ikke problemet!

Jeg tenkte vi kunne sammenligne litt så jeg fant frem et gammelt ELLE-blad jeg hadde liggende. Prisen på ELLE var den gang 75 kroner, noe billigere ville det selvfølgelig vært om jeg hadde abonnert. I et magasin, som du allerede har betalt en del for vil du finne ganske mye av samme typen reklame som ofte blir servert på ulike blogger. I dette nummeret av Elle kommer du faktisk først til innholdsfortegnelsen etter å ha bladd igjennom 49 sider med reklame. 49 helsider med rein reklame der altså! Magasinet i sin helhet inneholder svimlende 91 helsider med rein reklame, hvis du inkluderer baksiden. Da har jeg ikke telt med mindre reklamer som fyller halve elle kvarte sider. 

Når det kommer til ordentlig stoff hadde dette magasinet 159 sider. Merk at da har jeg regnet med innholdsfortegnelse, sidene som innledere de ulike delene av bladet (som egentlig ikke er innhold) og noen andre sider som teknisk sett ikke kan regnes innhold. Medberegnet er selvfølgelig også en haug med kollasjer som inneholde forskjellige produkter, ganske likt slike mange bloggere lager fra tid til annen. Nå er det jo selvfølgelig ikke sånn at man kan klikke på linker i bladet også tjener Elle en del av kjøpet, men det trenger du strengt tatt ikke på blogger heller. Hvis du av en eller annen grunn ikke unner en blogger lønn er det fullt mulig å søke opp det produktet du ønsker å kjøpe på egenhånd i nettbutikken. 

Bloggen jeg har valgt å sammenligne med er en av Norges største; Carolinebergeriksen.no. Her har jeg selv sett at det klages en del over reklameinnleggene i bloggens kommentarfelt og på Instagram. Jeg bladde meg derfor i går kveld 20 innlegg bakover i tid og tellte opp reklameinnleggene hennes. Jeg fant 3 innlegg som var rein annonse. Og selv om disse innleggene er reklame må hun som blogger likevel skape et innlegg rundt annonsen, mens blader som Elle bare trykker reklameplakater fra ulike merker. Jeg skjønner at dette dreier seg om ulike medier, men likevel legges det ofte mye mer innsats ned i et reklameinnlegg på en blogg enn i et magasin. Og personlig får jeg mye mer utav et reklameinnlegg på en blogg!

Caroline hadde i tillegg 2 innlegg som inneholdt affiliateslenker, innlegg som tilsvarer kollasjer og moteserier fotografert av bladet selv. Forskjellen er som nevnt at på blogg har du muligheten til å klikke direkte på linken og dermed gi bloggeren en liten sum av kjøpet. Ett av innleggene hennes inneholdt også sponsede produkter. Sponsede produkter betyr ikke, som mange tror, gratis produkter. Bloggere er nødt til å skatte av produktene de får, og hvis et innlegg derfor kun inneholder sponsede produkter, men ikke er en annonse har ikke bloggeren tjent én krone på innlegget. Da har h*n brukt penger, riktig nok mye mindre enn det produktene ville kostet for “vanlige forbrukere”, men det er likevel penger bloggeren selv har valgt å bruke.

Hvis vi legger sammen alle innleggene som på en eller annen måte inneholder reklame blant Carolines 20 siste poster blir det 6 innlegg. Og ja, hun tjener godt, det er jeg fullstendig klar over. Men disse innleggene gjør også at hun kan fortsette å produsere interessant innhold til meg som leser, helt gratis. Da synes jeg faktisk de annonseinnleggen som dukker opp fra tid til annen er helt innafor. Reklamerer hun for noe jeg ikke interesserer meg for skroller jeg bare forbi, verre er det ikke. 

Hva tenker dere om reklame på blogg?

– Sara


#blogg #blogger #magasin #underholdning #reklame #annonse 

2 kommentarer
    1. Tenker at det ikke er noe verre enn at det er andre steder..bare det ikke er slike som dukker opp så en ikke kommer inn på innlegget.. det hender..men det er vel “spam”.. Nydelig blåfarge til deg på den genseren <3

    2. Jeg synes reklameinnlegg som oftest er VEEEELDIG kjedelige, så jeg hopper fort over dem.. Men ellers gir jeg F…for å si det rett ut 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg