Espresso martini

Hei og god fredag! Hva har dere gjort i dag? Selv har jeg gitt leiligheten en skikkelig helgevask og resten av kvelden tror jeg skal brukes til å se på Netflix. Før det ville jeg bare innom her med en drinkoppskrift, sånn i tilfelle noen av dere skulle trenge litt inspirasjon til helgens festligheter. Espresso martini er drinken for deg som elsker kaffe, og hvis du gjør det må du love å teste ut denne! Den egner seg godt som en avslutning etter en god middag, eller på fest selvfølgelig. Anna og jeg koste oss med et par sånne før 10. klasse-reunion forrige helg, og jeg skal ikke lyve… det var hovedsakelig hun som sto for miksingen – jeg bare sølte det til! Håper oppskriften faller i smak 🙂

Ingredienser: 3 cl espresso (eller sterk kaffe) // 2 cl vodka // 2 cl Kahlua // Isbiter // Eventuelt sukkerlake

Fyll en shaker ca. halvfull med isbiter og hell over vodka, Kahlua, espresso og sukkerlake. Vi brukte ikke sukkerlake på lørdag, men jeg har hørt at det skal være godt med en spiseskje eller to oppi.

Shake godt slik at den skummer skikkelig. Husk bare å hold på det lille lokket på toppen, jeg klarte selvfølgelig å glemme det! Resultatet ble at Anna fikk espresso martini over hele strømpebuksen sin og hun tok over drinkmiksen resten av kvelden.

Når den er ristet lenge nok får du et fint lag med skum på toppen.

Pynt gjerne med noen hele kaffebønner!

Dette er en relativt mektig drink, og de ble rett og slett for kraftige å starte kvelden med. Vi (Anna) måtte derfor lage noen andre, skikkelig gode sitrusdrinker før vi kunne gå over på disse. De tok jeg dessverre ikke bilde av for de blei til litt spontant, men jeg kan prøve å gjenskape de en dag. Egentlig en perfekt sommerdrink! I mellomtiden håper jeg det smaker med en espresso martini!

– Sara


#oppskrift #drink #howto #alkohol #vegansk #hjemmelaget #martini #espresso #kaffe #kahlua

8 kommentarer

Siste innlegg