Oppskrift: pulled jackfruit

Har dere hørt om jackfruit før? Det hadde ikke jeg før jeg sluttet å spise kjøtt, men leenge har jeg hatt lyst til å prøve det. Tanken var egentlig å prøve å lage i slow cooker, men jeg fikk plutselig et innfall her en dag at jeg skulle lage det – og da var det ikke tid til å vente på den! Jeg fulgte denne oppskriften her, og resultatet ble så bra! Skikkelig godt og enkelt å lage, så jeg veit dette kommer til å bli lagd igjen om ikke lenge. Her kommer fremgangsmåte:

Ingredienser: 1 boks jackfruit i lake/brine (ikke sirup) // 1/2 gul løk // 2 fedd hvitløk // 2dl grønnsakskraft // Barbequesaus // Olje til steking + tilbehør

Skjær jackfruiten i tynne skiver som på bildet over. Noen velger å kutte bort stilken, den innerste lille trekanten på frukten, men det er ikke et must. 

Stek løk og hvitløk i olje til det blir mykt og ha i jackfruit og grønnsakskraft. La dette putre under lokk til jackfruiten er så mør at den faller fra hverandre. Dette tar ca. 10-15 minutter.

Jeg lot ikke min stå lenge nok og da ble det ikke riktig så “pulled” som det bør bli. Når jackfruiten er skikkelig mør kan du mose den med en potetstapper eller lignende. Spre jackfruiten utover et bakebrett og stek i 15 minutter på 200 grader. Ta så ut brettet og ha over ønsket menge BBQ-saus, stek videre i 10 minutter. Så har du deilig pulled jackfruit som kan brukes i for eksempel burgere, i pitabrød eller som erstatter for kjøtt i andre retter. 

Vi valgte å servere som burger i pitabrød med masse gode grønnsaker og det ble kjempegodt! 

Jeg kommer nok til å teste å lage i slow cookeren neste gang, da kan jackfruiten bare stå å godgjøre seg til den er skikkelig mør og god. Gleder meg allerede! Da tror jeg den skal serveres med vanlige burgerbrød og kanskje med søtpotetfries til, nam! Håper jeg klarte å friste noen med disse bildene, jeg kan i hvert fall skrive under på at dette er verdt å teste! Jackfruiten kjøpte jeg forresten i en innvandrerbutikk hvis noen skulle lure på det 🙂

– Sara


#mat #middag #oppskrift #inspirasjon #vegetar #vegansk #tips 

4 kommentarer
    1. Hei,
      Hvilken innvandrer butikk kjøpte du jackfruiten? Har til nå bare sett de i sirup 🙂

      Mvh
      Kristina

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg