How to: safting med saftkoker

Hei! Sommeren er kanskje ikke høysesong for safting, det hører jo som regel høsten med. Likevel fikk jeg så lyst til å prøve meg på litt saftkoking her om dagen. Jeg har nemlig hatt en del bær liggende i fryseren altfor lenge nå, og saftkokeren etter oldemor har stått ubrukt siden jeg fikk den for 9 (!!!) år siden. Det var med andre ord på tide! Det finnes flere metoder for å lage saft, dere kan jo sjekke ut hvordan jeg lagde eplesaft med sitronsyre i dette innlegg, men denne gangen brukte jeg altså en saftkoker. Det får man kjøpt til en ganske billig penge flere steder hvor de selger kjøkkenartikler. Nå skal dere få fremgangsmåten, så kanskje dere kan lage saft selv av høstens bær?

Det er en beholder inne i saftkjelen, den fylles med ønskede bær. Jeg hadde en stor pose rips, en god del solbær og litt diverse andre skogsbær. Alt sammen gikk opp i gryta, det er bare godt å blande ulike bær. 

Saftkokeren settes så oppå en kjele med vann, pass bare på at saftkokeren dekker hele åpningen på kjelen. Så er det bare å sette på platen og la saftingsprosessen begynne. Sjekk innimellom at det fortsatt er vann i kjelen under så det ikke tørrkoker. Mange moderne saftkokere har en innebygd kjele under til vann. 

Når bæra begynner å gi fra seg saft renner det ned i saftkokeren og så kommer det ut av “tappekrana”. Så er det bare å holde på så lenge det er saft i bæra, jeg tror min sto i ca. en times tid. Når du er ferdig siler du saften for eventuelt rusk som har funnet sin vei ned i saften din og gir saften et oppkok. Når saften nærmer seg kokepunktet tilsetter du ønsket mengde sukker. Etter litt googling kom jeg frem til at rundt 400-500g sukker per liter råsaft er vanlig. Jeg endte opp med å bruke rett over 400g per liter da vi ikke hadde mer sukker. Det ble egentlig veldig godt, ikke like søt som oldemor brukte å lage den, men likevel søt nok. 

Saften bør oppbevares på glassflasker, da holder den seg best. Har du riktig nok lagd veldig mye saft går det an å fryse det ned. Steriliser flaskene du vil bruke først, jeg varmet mine litt og litt opp med varmt vann før jeg fylte de med kokende vann. Jeg veit noen steriliserer i ovnen, men jeg tror det holder å gjøre slik jeg gjør?

Håper dette var greit forklart. Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt å lage saft selv, og det aller beste er selvfølgelig at du får reine produkter med kontroll selv over hva du putter i deg. Nå er det ganske mye sukker i denne saften, men du står fritt til å ha i mindre eller erstatte sukkeret med andre søtningsstoffer. Sukrin+ egner seg sikkert fint til dette. Ulempen er at det holder seg en del dårligere enn saft kjøpt på butikken, men det er jo bare å fryse. 

Liker du best hjemmelaget?

– Sara


#saft #safting #saftkoker #bær #hjemmelaget #oppskrift #diy #inspirasjon #tips 

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg