5 ting å ha på grillen som ikke er kjøtt

Sommer og grillingen er nesten som synonymer å regne, og det er kanskje ikke så rart – grillmat er skikkelig godt og ikke minst koselig! Kjøtt og pølser er for mange selvskrevne innslag på grillen, men det betyr likevel ikke at det trenger være det eneste. Det finnes så mye annet som egner seg like godt til grilling, og her har dere noen av mine favoritter. 

Nam! Med godt tilbehør som potetsalat (helst hjemmelaget), salat og kanskje litt chilisaus over aspargesen begynner vi å snakke!

Halloumi: Denne kypriotiske osten er ikke bare utrolig god på smak, den er også helt perfekt å grille. Den tåler høye temperaturer før den smelter, bare husk å skjær litt tykke skiver – de på bildet ble litt i tynneste laget. Halloumi er, til tross for et ganske høyt fettinnhold høy på protein! Det er faktisk så mye som 20g protein per 100 gram, det er bare 7g mindre enn kyllingfilet! 

Asparges: Dette regner jeg med at mange av dere har grillet før? Hvis ikke er det bare å kjøpe en bunt nesten gang grillen skal frem, for asparges er så godt! Ikke bare smaker det godt, disse grønne herlighetene er også veldig sunne. De inneholder blant annet A- og C-vitamin, jern, kalsium og fosfor. 

Maiskolbe: Maiskolbe er en selvfølge på grillen for min del, det er jo så godt! Ha gjerne på litt kryddersmør, eller bare vanlig smør når maiskolben er ferdig stekt – det er skummelt godt!

Ananas: Ananas grillet jeg for første gang i går, men så utrolig godt det var! Jeg tror faktisk aldri jeg har grillet frukt før, men det var virkelig en positiv overraskelse, neste gang må jeg prøve vannmelon også. Jeg har også sett folk griller både jordbær, fersken, kiwi og gudene vet hva, så det er helt sikker mye som egner seg!

Fylte paprikaer: Dette tror jeg at jeg har tipset om før, men det fortjener plass på listen i år og – for.det.er.så.godt! Kjøp enten de lange snackpaprikaene eller de små som ofte kommer i shakers og del de på langs. Ta ut frø og stilk før du fyller de med ønsket kremost. I går gikk jeg for kremost med urter, men alle typene kan egentlig brukes. 

Det er SÅ mye godt som kan grilles som ikke er kjøtt og dette er bare et noen få tips. Andre ting som egner seg godt på grillen er tomater (de blir så utrolig saftige), sopp, squash, aubergine, løk og mye mye mer! Google litt før du stikker på butikken hvis du trenger inspirasjon, det finnes nemlig et hav av tips der ute. 

– Sara


#grill #grille #grilling #sommer #bbq #tips #inspirasjon #vegetar #vegetarisk #mat #middag

7 kommentarer

Siste innlegg