Pikekyss til 17.mai (vegansk)

Jeg gleder meg skikkelig til 17.mai i år, og derfor koser jeg meg litt ekstra med forberedelser. I går sto pikekyss på planen og med litt konditorfarge kunne de ikke passet bedre inn på nasjonaldagen. Denne gangen tenkte jeg å prøve marengs med aquafaba (kikertlake) isteden for eggehvite, jeg synes det er helt genialt at man kan bruke et sånt avfallsprodukt til å lage ting med og da kan i tillegg alle spise det – veganere eller ei. Pikekyss kan du selvfølgelig også lage på “gamlemåten”, men her kommer i hvert fall oppskrift på en vegansk versjon. Håper det smaker ♥

Ingredienser: Laken av 1 boks kikerter // 150g melis // 1 ts vaniljepulver // Konditorfarge hvis ønskelig (gele) // Vegansk sjokolade (valgfritt) // Sprøytepose/blank plastpose til utsprøyting

Sil kikertlaken i en bolle, bruk gjerne en kjøkkenmaskin hvis du har og pisk i ca. 5 minutter. Da vil den ha begynt å skumme og bli hvit i fargen. Fortsett piskingen og tilsett litt og litt melis, samt vaniljepulver. Når du kan snu bollen på hodet uten at det sklir ut er marengsen ferdig og da er det bare å sprøyte ut fine pikekyss. Jeg brukte en sprøytepose uten tipp denne gangen, men bruk gjerne en stjerneformet tipp eller lignende.

I og med at disse er til 17.mai valgte jeg å ha i blå og rød konditorfarge. Ved å ta et par striper med hver farge langs innsiden av posen får du et fint mønster i pikekyssene, husk  bare å bruke gelefarger slik at du ikke ødelegger marengsen. Som dere ser blir det ikke helt jevn fordeling av farge, men det synes jeg ikke gjør noe. Hvis du vil kan du fylle noen av pikekyssene med sjokolade, en liten overraskelse til gjestene! For å få til det legger du bare en liten sjokoladebit på bakebrettet før du sprøyter marengs over hele biten.

Så er det bare stekningen igjen, og det er det som tar tid. Ovnen skal stå på 75 grader, men senkes til 50 når du setter inn brettet. Her kan du la de stå i 3-4 timer før du slår av varmen helt. La pikekyssene stå i ovnen i en times tid etter den er slått av, da skal du unngå at de sprekker ved nedkjøling. Sett brettet lengst ned i ovnen. Jeg har ikke varmluft, men prøvde likevel å steke to brett om gangen, det ene ble dessverre ikke vellykket.

Pikekyssene fløt litt utover i ovnen, så de ble litt flatere, men det får bare være. Jeg synes de ble søte uansett 🙂 Det er mulig å lage pavlova med aquafaba også, men jeg tør ikke ta sjansen på at den også flater ut. Aquafaba-marengs er likevel et kjempegodt alternativ hvis du får en veganer på besøk!

– Sara


#oppskrift #diy #søtt #godteri #vegansk #vegan #aquafaba

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg