Noen enkle tips for å spare mat

Hver gang jeg må kaste mat får jeg alltid veldig dårlig samvittighet, det er bare så utrolig bortkastet og unødvendig. Målet mitt er å kaste så lite som overhode mulig og jeg har kommet opp med en god del løsninger som reduserer matsvinnet vårt. Med tanke på at vi nordmenn kaster så mye som hver åttende handlepose er dette noe de fleste av oss kan blir flinkere til. Jeg tenkte derfor i dag å komme med noen tips til hvordan vi kutter matsvinnet her hjemme. Og vil du ha enda flere tips kan du sjekke ut dette innlegget jeg skrev for en tid tilbake.

Isbitmetoden

Jeg vet ikke om dette er en greie, men jeg synes isbitmetoden var et passende ord. Med det mener jeg rett og slett at jeg bruker isbitbrett til å fryse ned diverse ting i, som for eksempel kaffeskvetter som ikke drikkes opp, kokosmelk som er igjen etter middagen, pesto, tomatsaus og andre sauser du ikke får brukt opp. Vin kan fryses ned og enten brukes i middagsretter eller som isbiter til vin ved en senere anledning. Det er ikke noe særlig å ha vanlige isbiter i vin da det vanner den ut, men vin-isbiter funker veldig greit. Urter pleier jeg å fryse som de er, men jeg veit mange liker å fryse ned urter i isbitbrett med olje. Så skaff deg et par gjenbrukbare isbitbrett og du kan spare en god del!

Hold kjøleskapet organisert

Dette er faktisk ganske viktig, og et punkt jeg slurver mye med selv. Det er veldig lurt å ha faste plasser for oppbevaring slik at du alltid vet hva du har. Et overfylt eller dårlig organisert kjøleskap fører dessverre ofte til at ting blir liggende for lenge og må kastes. Det kan også vært lurt å ha en halv hylle eller skuff tilegnet mat som må spises opp raskt. Det kan være middagsrester, bær som holder på å bli gamle eller ligende. Husk også alltid å rote maten slik at den gamle kommer foran den nye når du handler inn. 

Handle på Matsmart/Holdbart og lignende. 

Dere har sikkert hørt om disse sidene og butikkene som selger mat til veldig rabatterte priser, men de er verdt å tipse om likevel. Mat som selges på disse sidene har enten kort holdbarhetsdato, er allerede utgått på dato, produkter som skal bytte emballasje eller rett og slett varer det har blitt produsert for mye av. Dette er mat som er helt fin å spise, men som ellers ville blitt kastet. Jeg har nylig gjort min første bestilling fra Matsmart og er så langt veldig fornøyd!

Frisk salat lengre

Jeg måtte ha med dette som et eget punkt for dette har gjort at vi kaster mikroskopiske mengder salat nå i forhold til før. Før skjærte vi rett av salaten det vi trengte, men nå har vi begynt å ta av hele blader isteden. Med en gang du begynner å skjære i salat blir den brun og da måtte vi alltid skjære av det ytterste laget neste gang vi skulle ha. Så ved å bare rive av hele blader og kutte opp de holder salaten seg fin helt til du har brukt den opp. Det kan godt hende at dette er veldig logisk, men vi hadde ikke tenkt på det før.

Gjennbruk maten

Huff, dette hørtes ille ut, men jeg kom ikke på noen bedre overskrift. Det jeg mener er ting som for eksempel kaffegrut, som etter trakting kan brukes til å lage kroppsskrubb. Bare bland med kokosolje eller en annen olje og skrubb i vei. Andre ting som kan brukes igjen er laken som er igjen etter kikerter og bønner, den kan erstatte eggehvite og bli til ting som marengs, makroner osv. Oppskrift på makroner med kikertlake finner du her, de ble kjempegode! Grønnsaksskrell, stilker og annet som blir til overs etter matlaging kan du samle i en pose i fryseren og koke grønnsakskraft på. Nøyere forklaring på dette kan du lese i dette innlegget.

Brød

Brød har kanskje alltid vært en av verstingene i vårt hjem, og vi er på ingen måte i mål med å ikke kaste noe. Et godt tiltak er selvfølgelig å fryse halve brødet men likevel kan vi ende opp med noen tørre skiver noen ganger. Da kan brødet for eksempel bli til griljermel, krutonger arme riddere eller grillede ostesmørbrød.

Lag restemiddag

Dette høres heller ikke ikke sånn superdigg ut egentlig, men det er det! En gang i blant kan en restemiddag være en kjempelur måte å  få brukt opp mat som ellers kanskje ville blitt kastet og kanskje på. Og kanskje du til og med oppdager nye, gode kombinasjoner som ender opp på middagsbordet igjen ved en senere anledning? Lag en gryte, suppe eller lignende – kun fantasien (og restene du har) setter grenser. 

Smoothies og juice

Nedfrysing av bananer, bær og lignende regner jeg med at de fleste er ganske flinke til. Det er så kjekt å ha litt frosne bær og frukt liggende til smoothies. Andre ting som yoghurt, kokosmelk osv. kan selvfølgelig også fryses ned slik at det er klart til smoothielaging. Da kan isbitmetoden som jeg nevnte lengre opp være lur å benytte seg av. Ingefær som fort kan bli stygg kan også fryses og tas frem når du skal juice. Det kan du også gjøre med granateple, sitron, kiwi og mye annet, bare google for å sjekke hvordan de holder seg best. Enkelte grønnsaker må for eksempel forvelles før frysing, men dette bør sjekkes opp i hvert enkelt tilfelle. 

Håper dette var nyttige tips som kanskje kan hjelpe dere med å redusere matsvinnet litt. Det er så bak mål at vi kaster så mye mat som vi faktisk gjør, når andre folk sulter ihjel. 

– Sara


#mat #matsvinn #miljø #miljøvennlig #økonomi #sparing 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg