DIY: dekorativ 17.mai-lenke

Det er snart 17.mai dere! Hvor rart er ikke det? Jeg veit det er skikkelig klisje, men jeg synes ikke det er lenge siden jul. Kalenderen viser i hvert fall 9.mai, så det stemmer vel. I år skal vi ha champagnefrokost hjemme hos oss på nasjonaldagen med en skikkelig fin gjeng og jeg har begynt å planlegge litt. Jeg har allerede en del pynt fra tidligere år som jeg selvfølgelig skal gjenbruke, men jeg fikk lyst til å finne på noe nytt også. Da jeg kom over denne fine blomsterlenken måtte jeg prøve meg på litt bretting selv, i norske farger selvfølgelig! Her kommer fremgangsmåte. 

Du trenger: Rødt, blått og hvitt ark // Saks // Stiftemaskin // Tråd // Nål

Del et A4-ark i to på langs, du bruker en del per blomst. Brett arket først på langs, før du bretter opp igjen og bretter på tvers (bilde 2 og 3) Så bretter du halve flippen bakover som vist på bilde nummer 4. Gjør det en gang til, som på bilde 5. Deretter snur du arket og gjør akkurat det samme på andre siden, da ender du opp med en kort ganske tynn lapp, som siste bilde. 

 Når du bretter ut alle brettene du har lagd ser det ut som på bilde 1. Nå skal du dog brette disse foldene du har lagd som et trekkspill, som bilde 2. Sett to stifter over midten (du vil ha en brett der fra tidligere for å hjelpe deg). Så skal du klippe skrått av to hjørner slik at du får formen på bilde nummer 4. Her er det viktig å klippe akkurat som jeg har gjort, ellers blir blomsten bakvendt og veldig rar (jeg snakker av erfaring). For å lage blomstene stifter du sammen de to skjøtene med en stift hver, som bilde 5. Da vil undersiden se ut som på bilde 6. 

Blomstene kan selvfølgelig brukes en og en slik som de er, men jeg ville ha de på en tråd, så jeg lagde derfor hull i de og tredde en fin tråd igjennom.

Og slik ble det ferdige resultatet, i skikkelig 17.mai-stil! Om jeg kommer til å ha de hengende oppe på veggen eller bruke de som bordpynt har jeg ikke helt bestemt meg for enda, begge deler funker jo. 

Når jeg kom ordentlig inn i brettingen gikk dette lett som en plett! Nå lager jeg uten å følge oppskriften og det går unna i en fei. Jeg lurer på om det kunne vært fint og lagd noen store og noen mindre som henges rett på veggen uten tråd med sånn festemasse. Vi får se, det var i hvert fall veldig gøy å pusle med papirbretting! 

– Sara


#17mai #mai #nasjonaldag #norge #diy #hjemmelaget #pynt #dekor

8 kommentarer

Siste innlegg