DIY: marble coasters

Jeg har innfør coaster-påbud i leiligheten etter at vi fikk på plass nytt spisebord, rett og slett fordi det skal så lite til før det blir ringmerker på overflaten. Bordet vi fikk til stuen for noen måneder siden har allerede rukket å få noen ringer så det må nok pusses ned og oljes med tiden. Så fra nå av skal det alltid brukes coaster! Og da jeg kom over disse måtte jeg jo så klart prøve å lage meg noen selv også, de er jo så fine! Leiren krever litt tålmodighet, men ellers er det veldig enkelt. Her kommer fremgangsmåte.

Du trenger: Sort og hvit leire som kan stekes i ovnen // En kjevle // Mal med ønsket form // Tapetkniv eller lignende // Pussepapir

Den sorte leiren har jeg kjøpt på Søstrene Grene, og det trengs en pakke per coaster. De hadde dessverre ikke hvit, men det hadde Panduro. Den kjøpte jeg bare én pakke av fordi det trengs mye mindre hvitt enn sort. Til disse to har jeg ikke brukt en halv pakke en gang. 

Det lønner seg å lage en coaster av gangen, da er det lettere å få til et fint mønster enn om du kjevler ut en stor klump med en gang. Start med å mykne opp leiren før du former den sorte til en pølse. Dytt noen små klumper av den hvite leiren inn i det sorte og vri litt rundt på leireklumpen. Du vil se at det danner seg et slags mønster, men dette kommer enda bedre frem når du begynner å kjevle ut. Jeg anbefaler å ha bakepapir eller lignende på bordet mens du kjevler. Kjevle ut til ønsket tykkelse og legg på malen. Skjær den ut med en tapetkniv og legg på et bakebrett. Lag så mange du vil og stek som anvist på pakken. 

La coasterne kjøle seg helt ned før du pusser lett på eventuelle skarpe kanter. Du kan også lime fast en stoffbit eller feste noen møbelknotter under coasterne slik at du er sikker på at de ikke lager riper i bordet. Det skal jeg gjøre når jeg har lagd ferdig alle mine. Jeg tenkte også jeg skulle gi overflaten et lag med blank spraylakk, da vil jeg tro de holder seg fine lengre? 

Jeg er skikkelig fornøyd med resultatet, så i morgen skal jeg ut for å kjøpe noen pakker til med sort leire. Allerede når jeg skulle i gang med coaster nummer to merket jeg at det ble enklere å få til mønsteret og at det tok kortere tid – så nå skal coasterskuffen fylles opp. 

Du må selvfølgelig ikke bruke sort og hvitt, men jeg synes det ble veldig fint da. Enkelt og greit, og det passer jo inn i de fleste hjem. Håper dere likte dette lille DIY-prosjektet 🙂 

– Sara


#diy #hobby #hjem #interiør #tips #inspirasjon #marmor #marble 

8 kommentarer

Siste innlegg