Oppskrift: focaccia

Focaccia er det perfekte tilbehør til tapasbordet, ved siden av en suppe eller bare å spise som det er. Det som er litt spennende med dette brødet er at du kan variere smakene i det uendelige! Varier mellom forskjellige urter, ha over noen tomatskiver, topp med fetaost, soltørkede tomater, oliven – listen er lang. Selv har jeg kun prøvd meg på en enkel variant med olje og deilig tørket krydder, men jeg tror neste runde bilder med skiver av cherrytomat. Kanskje halvparten med fetaost og halvparten med tomat? Jeg blir nesten sulten bare av å skrive det! Hvis du har lyst til å lage focaccia i påsken er det latterlig enkelt, grunnoppskriften er hentet fra Trines Matblogg, men dere skal få den her for ordens skyld. 

Ingredienser til en langpanne: 7 dl vann // 25g fersk gjær eller en 1/2 pakke tørrgjær // 1ss honning // 1 ts salt // 900-1000g mel 

Ha alle ingrediensene (ikke alt melet) i en bakebolle og bland godt. Ha i mer mel ettersom du trenger, det skal være en litt løs deig. Når alt er blandet elter du i ca. 10 minutter på middels hastighet. Ha litt olivenolje over deigen, og la den heve et lunt sted til dobbelt størrelse. 

Kle en langpanne med bakepapir og ha deigen oppi. Ikke bry dere om at bildet over er av en springform, bildet er fra forrige gang jeg bakte. Bre deigen utover langpannen med en slikkepott, bruk gjerne litt olivenolje på slikkepotten – den fester seg nemlig fort til deigen. La så deigen etterheve i ca. 45 minutter. Nå er det på tide å stikke noen forsiktige hull i deigen, før du har over en god menge olivenolje og drysser over ønsket krydder. Jeg brukte et skikkelig godt urtesalt jeg fikk til jul, men bruk gjerne ferske urter, vanlig maldonsalt eller hva du måtte ønske!

Stek så herligheten på 225 grader i ca. 25 minutter. Avkjøl og del opp i passelige biter.

Håper der smaker!

– Sara


#mat #oppskrift #lunsj #middag #foccacia #brød

5 kommentarer

Siste innlegg