Veganske makroner

Hei! Denne oppskriften så jeg aldri for meg at jeg skulle legge ut, for vegansk og makroner høres liksom ikke helt riktig ut. Er ikke en av hovedingrediensene i makroner eggehvite? Det trenger det faktisk ikke være! Jeg har byttet ut eggehvite med kikertlake, eller aquafaba som det heter og resultatet ble akkurat like bra. Aquafaba oppfører seg ganske likt som eggehvite og gjør at du kan lage ting som makroner og marengs selv om du er veganer. Også er det jo genialt å kunne utnytte noe du ellers ville kastet! Bare et lite tips hvis du skal lage disse: gjør klar laken kvelden før, den trenger nemlig en stund i kjøleskap (se under i oppskriften). Det finnes mange ulike oppskrifter der ute, men denne hentet jeg mest inspirasjon fra. Håper det smaker!

Jeg prøvde å lage marmoreffekt på makronene for første ang, det er derfor de er har så ujevn farge. Øvelse gjør mester!

Ingredienser til ca. 45 makroner: Laken fra en vanlig boks kikerter // 2,6 dl mandelmel // 1,4 dl melis // 100g sukker // Konditorfarge (valgfritt)

Start med å ha kikertlaken i en kjele og kok på medium varme i noen minutter. Du trenger 1,5 dl med lake i oppskriften så kok til du har det. Bare så dere er klar over det; det lukter ikke akkurat blomster når denne laken varmes opp! La så laken kjøle seg ned og sett den i kjøleskap et par timer, gjerne natten over.

Så til selve bakingen! Sikt mandelmel og melis i en bolle, det skal ikke være igjen noen klumper. La så bollen stå mens vi lager litt “marengs”. Den kalde kikertlaken skal nå piskes til en fluffy marengs, bruk gjerne en kjøkkenmaskin til dette hvis du har. Pisk laken på medium hastighet i et par minutter, den vil nå begynne å skumme en del. Ha så i sukkeret og pisk videre i ca. 5 minutter. Nå skal du ha en fluffy, blank marengs, som på bilde nummer to.

Så kommer det kritiske punktet, marensen og melblandingen skal blandes. Bruk en slikkepott og ven melblandingen inn i marengsen, prøv å rør så lite som mulig. Det sies at man ikke skal ta flere enn 50 tak når man blander disse to sammen, men så nøye er ikke jeg altså. Ha røra i en sprøytepose og sprøyt utover et bakeark. Bruk gjerne en silikonform hvis du har, da er det lettere å få jevne makroner.

Når brettet er fullt slår du brettet et par ganger i kjøkkenbenken, dette er for at eventuelle luftbobler skal sprekke. Så må makronene stå å tørke på benken i en times tid, før du steker de i 30 minutter på 100 grader. Når det har gått 30 minutter slår du av ovnen og åpner døren, la de så stå å tørke videre i ca. 15 minutter.

Fyll med ønsket fyll, jeg har brukt denne oppskriften. Bare husk å bytt ut med vegansk smør og sjokolade hvis du vil ha de 100% veganske!

Det er selvfølgelig ikke mulig å smake at du har brukt kikertlake, jeg har testet disse på flere og ingen kjente noen verdens ting! Den eneste litte forskjellen jeg merker er at de er litt mer porøse i konsistensen, et lite hint av marengs på en måte. Derfor er det også viktig at du fyller disse så nær servering som mulig! Jeg fylte disse på kvelden, og morgenen etter var de veldig myke. De er jo fortsatt like gode, men konsistensen blir jo litt annerledes. Utover det er disse en helt ypperlig erstatter til de tradisjonelle franske makronene.

– Sara


#oppskrift #vegetar #vegansk #makroner #fransk #mat #søtt #dessert

12 kommentarer

Siste innlegg