Kikertsuppe

Det har ikke blitt så mange middagsoppskrifter de siste månedene, og det skyldes naturlig nok at det blir mørkt lenge før middagen inntas her i huset. Nå begynner endelig lyset å være fremme lenge nok til at jeg kan kokkelere og ta litt bilder igjen. Kikertsuppe har stått på planen i en evighet, helt siden jeg fant igjen noen utklipp med oppskrifter fra gamle ukeblader. Jeg tror denne oppskriften har stått i Allers eller Hjemmet en gang, men jeg er ikke sikker. Den ble originalt servert med fårepølse som garnityr, men det har jeg byttet ut med ristede kikerter. Oppskrift på disse sprø herlighetene, som er like godt som snacks finner du her. Suppen ble skikkelig fyldig og er veldig enkel å slenge i sammen, her er oppskriften.

Ingredienser til 2 personer: 1 boks kikerter i lake // 1 løk // 2 fedd hvitløk // 1/2 squash // 2 stilker stangselleri // 5dl vann // 1 terning grønnsaksbuljong // 2 ss hvitvinseddik // 1 ss tahini (kan sløyfes) // Saften av en halv sitron // Salt, pepper eller annet krydder til smak // Olje til steking // Ristede kikerter til topping (valgfritt)

I en kjele steker du løk og hvitløk med litt olje til den er blank. Kutt opp squash og stangselleri i biter, skyll kikertene og ha det i gryta. Tilsett også vann, buljong og tahini. La alt koke i ca. 10 minutter. Kjør så suppa glatt med en stavmikser, og smak til med krydder, hvitvinseddik og sitron.

Så er det bare å servere med noen ristede kikerter, det er SÅ godt! Ha gjerne litt godt brød til.

Så godt og så enkelt! Vi har ikke laget suppe på lenge nå, men det er jo så fort gjort, middagen lager seg jo nesten selv. Denne kommer nok til stå på middagsbordet flere ganger i nærmeste fremtid.

– Sara


#oppskrift #mat #middag #vegetar #vegansk #kikerter #suppe #hjemmelaget

6 kommentarer
    1. Lenge siden jeg har laget suppe fra bunnene av nå..går mest i poser..men hjemmelaget er jo mye bedre… Så nydelig ut den du har laget her <3<3

    2. annebe: Skal ikke skryte på meg at alt er fra bunnen av her hele tiden heller, vi går av og til for Toros Baligryte eller jegergryte for eksempel, godt og enkelt 🙂 Men så koser jeg meg jo sånn på kjøkkenet, gøy å prøve nye oppskrifter 😀 Takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg