6 ting jeg bruker kokosolje til

Jeg E-L-S-K-E-R kokosolje! Det kan brukes til så mange forskjellige ting, det er ganske rimelig, det er naturlig og selvfølgelig – det lukter himmelsk! Det er faktisk ikke så verst hvis du spør meg. Ikke minst er det praktisk å ha ett produkt som kan brukes til så ulike ting, det sparer både plass og penger. I dag tenkte jeg derfor å vie et innlegg til mine 6 favoritt-bruksområder for kokosolje.

1. Hårkur for tørt og slitt hår

Kokosolje er en ingrediens du finner i mange hårprodukter, og med god grunn. Oljen tilfører pleie, styrker og mykgjør håret. Det sier ikke jeg nei takk til! Måten jeg foretrekker å bruke kokosolje i håret på er ved å sove med oljen i håret natten over. Da smører jeg bare håret godt inn fra rot til spiss og pakker det inn i en stor t-skjorte eller lignende. Håret ser så frisk og shiny ut etterpå, og jeg fikk faktisk spørsmål fra en kollega om jeg hadde tatt en behandling på håret i salong etter å ha gjort dette. Hvis du ikke liker å sove med oljen over natten kan du smøre inn håret en halvtimes tid før du hopper i dusjen. Nå har jeg ikke klipt meg på snart ett år og tuppene mine er langt i fra så slitte som de burde vært! 

2. For å fjerne sminken

Denne oljen løser opp sminke som en drøm, til og med vannfast maskara. Jeg pleier å massere en liten mengde olje inn i huden før jeg tørker bort sminken med en bomullsklut dyppet i varmt vann. Så avslutter jeg alltid med en rens, da føles huden så utrolig ren og ikke minst myk! 

3. Som fuktighetskrem

Kokosolje fungerer veldig fint som fuktighetskrem både på kroppen og i ansiktet. Bare vær litt obs hvis du har fet hud, da kan det være at du burde droppe å smøre den i ansiktet. Jeg bruker den uansett ikke som fast ansiktskrem, men i de tilfellene hvor huden er ekstra tør. På sprukne lepper eller under ved nesen er kokosolje gull verdt! Det samme gjelder tørre albuer, knær og tørre hender. 

4. Som neglebåndsolje 

Neglebåndene har lett for å bli tørre og trenger mye næring, og kokosolje er helt perfekt for dette formålet. Jeg bruker å smøre inn neglebåndene etter jeg har filet og stelt neglene, eller etter jeg har lagt neglelakk. Dette må jeg faktisk bli flinkere til å huske å gjøre ellers også, spesielt nå som det er vinter. Neglene ser så mye finere ut med friske velpleide neglebånd!

5. Som ingrediens i skjønnhetsprodukter 

Kokosolje er en kjempefin ingrediens å tilføre i ulike skjønnhets- og velværeprodukter, som skrubber og masker. I alle kroppsskrubbene jeg har lagd har kokosolje vært en av hovedingrediensene og de etterlater huden så myk og god. Sjekk ut en av mine all time favorites her; med sjokolade og mint! 

6. For å få håret til å vokse fortere

Dette punktet høres sikkert ut som bare tull, men det er faktisk sant. Jeg bytter litt på mellom å bruke olivenolje og kokosolje som sminkefjerner, alt ettersom hva jeg har tilgjengelig, og i perioder hvor jeg bruker kokosolje vokser brynene mine merkbart fortere. Da jeg først la merke til dette ante jeg ikke at kokosolje hadde den effekten, så jeg måtte bare google for å se om jeg var gal eller om det faktisk kunne stemme. Og det er tydeligvis riktig. Og nå som jeg har brukt kokosolje som en fast del av hårpleierutinen min lengre tid merker jeg at håret har vokst fortere enn vanlig. Tonje, venninnen min som er frisør, kommenterte faktisk her om dagen at hun var overrasket over hvor utrolig mye håret hadde vokst siden vi klipte det for ett år siden. Da tok vi nemlig ganske mye! Det tror jeg faktisk jeg kan takke kokosoljen for.

Det eneste minuset med kokosolje er at den er fast i romtemperatur. Og personlig synes jeg det er enklest å bruke den når den er flytende. Når jeg skal bruke den som fuktighetskrem eller til neglebåndene er det ikke noe stress å varme den opp mellom fingrene, men når jeg bruker den som sminkjefjerner og lignende er det kjekt at den er flytende. Det jeg bruker å gjøre er at jeg fyller en gammel Lush-krukke med oljen også setter jeg den et par minutter i varmt vann, den smelter fort så det er ikke lange tiden krukken trenger å stå. Du kan selvfølgelig også varme den opp i mikrobølgeovnen, men jeg vet ikke om det påvirker oljen negativt?

Husk også at det er best å bruke kaldpresset kokosolje til disse formålene. Jeg pleier å kjøpe denne boksen fra iHerb, den er kjempestor så den varer leenge. Også er den billig! Hvis du ikke har handlet på iHerb før får du 5% rabatt med koden JEK845. Jeg har sett at folk bruker oljen til mange andre formål også, blant annet som barberingskrem, på solbrent hud og i hjemmelagde deodoranter. Det er tydeligvis bare fantasien som setter grenser. 

– Sara


#skjønnhet #beauty #velvære #diy #naturlig #kokos #kokosolje

4 kommentarer
    1. Bruker kokkosolje til håret hver uke, helt fantastisk! Faktisk ikke tenkt på at man kan bruke den på neglebåndene. må kjøpe den fra iherb, så mye for prisen i forhold til i norge :O

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg