Oppskrift: Granolabarer med banan

Da jeg oppsummerte året som gikk postet jeg et bilde av banangranolaen jeg lagde i fjor og jeg fikk en kommentar om at dette måtte være godt som snacks.  Det har hun helt rett, jeg kan i hvert fall gå å knaske på granolaen akkurat som den er. Jeg fikk derfor en idé om at jeg kanskje kunne prøve å lage noen granolabarer med omtrent samme oppskrift. Og det funket! Jeg har bare brukt en litt større banan enn sist og hatt i en spiseskje ekstra med kokosolje og det ble helt perfekt. Resultatet ble noen skikkelig gode, og søte barer som jeg snacker på i skrivende øyeblikk. Så godt!

Ingredienser: 1,5 dl havregryn // 0,5 dl hakkede nøtter // 0,5 dl gresskarkjerner // 0,5 dl solsikkefrø // 1 stor godt moden banan // 1ts vaniljepulver // 1 ss kanel // 3 ss kokosolje // Litt mørk sjokolade

Start med å mose bananen godt med en gaffel og bland inn kokosoljen. Hvis bananen er vanskelig å få most helt kan du bruke en stavmikser. Bland så inn alt det tørre, bortsett fra sjokoladen. Smør en brødform eller lignende (jeg brukte kokosolje) og fordel blandingen utover. Prøv å klem massen litt sammen slik at de ikke faller fra hverandre når du har stekt de. Stek på 175 grader i ca. 20 minutter. 

Når barene er ferdig stekt og har kjølt seg ned kan du dele de opp i passelig størrelse, og dyppe de i sjokolade – hvis du vil da. 

Enkel og sunn snacks som passer perfekt som et lite mellommåltid. Disse kan også lages til små granolakuler, alt etter hva som passer best for deg. Og så kjapt det går å slenge sammen dette! 

– Sara


#oppskrift #mat #lunsj #frokost #mellommåltid #sunt #granola #banan #vegansk 

5 kommentarer

Siste innlegg