5 tips til en mer miljøvennlig hverdag

Selv om jeg ikke skriver så mye om “viktige ting” på bloggen betyr ikke det at jeg ikke engasjerer meg. Det er mange saker jeg er opptatt av og en av dem er miljøet. Visste dere at vi i år brukte opp jordas ressurser den 2. august? Det vil si at de ressursene vi bruker som krever ett år for å fornye seg gikk tomme i starten av august. Det er 5 måneder for tidlig! Vi har en livsstil og en ressursbruk som krever at vi har 1,7 jordkloder, noe vi åpenbart ikke har. Les gjerne saken NRK skrev om dette her. Dette er ikke spesielt oppløftende lesing, men det er heldigvis ting vi kan gjøre for å bedre miljøet. Her kommer 5 enkle tips du kan gjøre i hverdagen. 


Foto: Caroline Power

Kutte ut engangsemballasje

Dere så kanskje artikkelen som kom forrige uke med grusomme bilder av forsøpling i havet? Der skrives det om en helt utrolig forsøpling som dekker store havområder, og mesteparten av søpla som ligger der er engangsemballasje. Dette påvirker ikke bare miljøet negativt, men også dyrelivet i og rundt havet. Mye av grunnen til at disse tingene havner i havet er fordi søpla blir for dårlig håndtert på land. Og hvor meningsløst er ikke det? For det første; sorter søpla riktig og for det andre slutt å bruk plastikk og annen emballasje som bare er til engangsbruk. Bruk termokopp isteden for engangskopp, dropp plastikksugerør (dette skal jeg selv bli bedre på når jeg spiser ute), ha med mat i matbok isteden for i plastpose, og ikke minst bytt ut handleposen med handlenett. Hvis du bare tenker over det er det veldig mye engangsemballasje som kan kuttes ned på.

Spar på vannet

Selv om vi ikke har noen vannmangel i Norge er det likevel viktig å spare på vannet. Å redusere vannforbruket gjør at vi sparer kjemikalier og strøm for rensing og transportering av drikke- og avløpsvann. Dette kan du lese mer om her. Ved å slå av krana når du pusser tennene, ikke la vannet renne i dusjen når du sjamponerer/såper inn kroppen, fikser kraner som lekker osv. kan du sparer enorme menger vann hver år. 

Ikke la bilen stå på tomgang

Dette punktet er jo veldig aktuelt nå som det begynner å kaldere i været, og det å ha bilen på tomgang er ikke særlig bra for miljøet. Men visste du at det faktisk i boligområder ikker en gang er lov å la bilen stå på tomgang? Det skal ikke støyes og forurenses mer enn hva som er nødvendig, så lar du bilen stå på tomgang kan du faktisk risikere bot. Dette er regulert i Trafikkreglene under § 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. Så skaff deg heller en motorvarmer/kupevarmer så har du varm bil og et betydelig kutt i forurensning. 

Spis opp maten din

I Norge kaster vi hver åttende handlepose, noe som tilsvarer 42 kg spiselig mat per person hver eneste år! Det er så utrolig unødvendig, og langt i fra vanskelig å redusere. Det er ikke så mye som skal til for å kutte ned på mengden mat som kastes; planlegg litt bedre og ikke vær så redd for datostemplingen, så kommer du langt på vei. Jeg har tidligere skrevet et mer utfyllende innlegg med tips til hvordan kutte matsvinnet, sjekk det gjerne ut.

Gjenbruk og redesign

Jeg har aldri forstått greia med å kaste fint brukbare ting. Bare fordi du selv ikke har brukt for det lenger er det garantert mange andre som har det. Prøv å selg unna ting du ikke bruker på finn.no eller i diverse salgs-apper. Har du ting du ikke får solgt kan du redesigne det til noe nytt og kult eller donere det til bruktbutikker, loppemarked etc. Selv elsker jeg å handle brukt, og veldig mye av det jeg eier av både klær og ting til hjemmet er kjøpt brukt eller arvet. Hvis en ting ikke er helt slik du liker det kan du som sagt pynte litt på det. En gammel kjole kan du sy om til et skjørt og en topp for eksempel, eller gjøre endringer på selve kjolen for at den skal passe din stil. Møbler og pynteting kan males, sprayes, oljes og pyntes etter alle kunstens regler. Vær litt kreativ og pust nytt liv gamle skatter! Sjekk ut mine 8 beste tips for en god loppemarkedshandel her.

Håper disse tipsene kan være til nytte for noen, og at det ikke høres for uoverkommelig ut. Det kan jeg garantere at det ikke er! Andre ting som selvfølgelig er viktig er å kildesortere, slå av ting som ikke trenger å stå på og generelt sett begrenser forbruket der det er mulig. Klarer du å kutte litt ned på kjøttet også så er veldig mye gjort! Lykke til ♥

Har du noen gode miljøtips?

– Sara

FOLLOW ME: Facebook // Instagram // Snapchat: Sokbibi


#miljø #miljøvennlig #tips #inspirasjon #gjenbruk 

6 kommentarer
    1. Ikke så mange viktige temaer hos meg heller..men som deg er jeg ganske engasjert i ting for det.. Fine tips her, vi kaster nesten aldri mat..prøver å ikke handle inn for mye før vi har spist opp av det vi har..:)) Mye jeg kan bli flinkere til..men er ikke en “miljøversting”heller… Ha en fin kveld <3

    2. annebe: Tror mange har det sånn, men har litt den følelsen av at det nesten forventes at man tar opp viktige temaer, hvis ikke bryr man seg ikke. Jeg tar meg ikke så veldig nær av det altså, jeg skriver heller om ting jeg bryr meg om nå det passer meg selv. Om det er en gang i året eller en gang i uken så er jo egentlig det opp til hver enkelt blogger. Jeg synes bare det er litt dumt at det er sånn.

      Det er bra, veldig lur regel å leve etter 🙂 Vi kan nok alle gjøre mer, jeg skal i hvert fall prøve å minimere tullete engangsemballasje fremover, som sugerør, kaffekopper osv. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg