Oppskrift: Havremelk

Hei! Dere har ikke regnet helt bort håper jeg? Etter flere fine dager forrige uke har vi nå hatt litt regn på besøk de siste par dagene, men det er høst så det får vi tåle! Resten av uken ser heldigvis helt nydelig ut, da skal jeg prøve å få kommet meg ut å nytt høsten litt! Men på en nitrist dag som denne passer det bra å få gjort litt på kjøkkenet. Plantemelk har jeg hatt lyst til å lage lenge, men så har jeg sett for meg at det er masse jobb, og derfor utsatt det. Da jeg i går fant ut at alt man trenger er å blende to ingredienser og så sile det etterpå så skjønte jeg jo at det bare var å brette opp ermene! Håper dere har lyst til å prøve oppskriften 🙂 

Ingredienser: 2 dl havregryn // 4,5 dl vann 

Ha havregryn og vann i en foodprosessor eller blender og kjør i et par minutter. Du vil aldri bli kvitt alle kornene, men det skal bli en melkeaktig konsistens. Bruk en sil, et klede, eller en nøttemelkpose og sil melken. Hvor søtt er forresten ikke ordet “nøttemelkpsoe”? Haha, jeg må skaffe meg en sånn! Det er mulig å eksperimentere litt med forholdet mellom vann og havre, så får du den konsistensen du ønsker. 

Ha melken på en glassflaske, eller lignende, og oppbevar i kjøleskap. Melken holder seg i 4-5 dager. Hvis du ønsker litt smak på melka kan du tilsette litt vaniljeekstrakt, søtning eller lignende. Jeg lagde min helt plain denne gangen, siden det er første gang jeg lager det, og det var veldig godt å ha i kaffekoppen!

Jeg skal ikke komme med noen lang tale om melkeindustrien og hvorfor mennesker ikke trenger kumelk, men alle har helt klart godt av et mer plantebasert kosthold. Jeg skal heller ikke skryte på meg å være veganer, eller hundre prosent vegetarianer for den slags skyld. Vanlig kumelk hadde jeg i kaffekoppen min seinest for et par dager siden, men det er disse småtingene jeg bruker melk til som jeg ønsker å fase ut. Rein melk drikker jeg aldri lenger, men det gir en veldig god og rund smak i kaffene, melk er også en viktig ingrediens i diverse matlaging. Så derfor prøver jeg å finne de beste plantebaserte alternativene til forskjellige formål.

Siden vi åpenbart ikke er noen storkonsumere av melk i denne husstanden er det dessverre sånn at melken ofte blir dårlig før vi rekker å drikke den opp. Det gjelder i større grad plantemelk enn kumelk, da kumelken holder seg utrolig godt. Jeg tror derfor at å lage egen melk er en bedre løsning. Da kan vi bare lage opp den mengden vi klarer å få i oss. Jeg har lyst til å prøve meg på mandelmelk og cashewmelk i nærmeste fremtid, oppskrift kommer selvfølgelig hvis det er vellykket! 

– Sara

FOLLOW ME: Facebook // Instagram // Snapchat: Sokbibi


#melk #plantemelk #vegetar #vegan #vegansk #hjemmelaget #oppskrift #havremelk #diy #tips #inspirasjon 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg