Oppskrift: Veggie chips

Ett av punktene på listen over ting jeg vil få gjort i høst er å være flink til å bruke sesongens råvarer. Og hvilken bedre måte å bruke råvarene på enn å lage litt snacks? Grønnsakschips har vært populært lenge, og med god grunn, det er supergodt! Vanlig potetgull er selvfølgelig godt det, men det har aldri vært en type godteri jeg strekker meg etter når jeg skal kose meg. Grønnsakschips har derimot masse god smak, og du kan faktisk nyte det med god samvittighet! Så her kommer en enkel og grei oppskrift til dere. 

Sjekk gjerne ut mine oppskrifter fra tidligere; grønnkålchips og eplechips!

Ingredienser: Grønnsaker etter ønske (jeg brukte søtpotet, rød- og gule beter, reddik og persillerot) // 0,5 dl olje // 5 ss eplesidereddik // En liten dæsj hot sause // Krydder etter ønske (jeg brukte smoked paprika og en slags oreganoblanding)

Vask og skrell grønnsakene om nødvendig før du skjærer de opp i tynne skiver, jeg brukte foodprosessoren min til dette. I en bolle kan du blande olje, eplesidereddik og krydderet. Ha grønnsaksskivene i bollen og fordel blandingen jevnt. Legg skivene utover et bakebrett og stek på 200 grader i ca. 30 minutter. Husk å vend de litt underveis slik at de ikke blir svidd. Etter det hadde gått 30 minutter senket jeg temperaturen i ovnen og stekte de videre i ca. 20 minutter. Hvis all chipsen fortsatt ikke er helt crispy kan du slå av ovnen og la de ligge til tørk mens ovnen kjøler seg ned. Jeg merket at for eksempel søtpoteten ble mye fortere crispy enn betene, så du kan med fordel legge inn rødbetene litt før resten. 

Oppbevar (hvis det blir noe igjen) i en tett beholder, for eksempel en glasskrukke. 

Disse chipsene er supergode å dyppe i en deilig hjemmelaget hummus! Hummus er jo helt perfekt som dipp!

Det at betene brukte litt lengre tid på å steke enn de andre grønnsakene kan ha noe med at de skivene av en eller annen grunn ble litt tykkere å gjøre. Jeg brukte samme innstilling på foodporsessoren, så jeg vet helt ærlig ikke hvorfor det ble slik. Det gjorde uansett ingen ting, jeg bare skuffet ut søtpoteten når jeg kjente den var klar. Godt ble det uansett, med deilige høstsmaker! 

Hva slags grønnsak synes du er best å lage chips av?

– Sara

FOLLOW ME: Facebook // Instagram // Snapchat: Sokbibi


#oppskrift #hjemmelaget #snacks #sunt #chips #grønnsakschips #grønnsaker #vegetar #homemade #inspirasjon #høst 

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg