Mine 8 beste loppemarked-tips

Nå er loppemarkedsesongen akkurat startet og personlig har jeg alltid vært glad i å gå på skattejakt på loppemarked. Helt siden jeg var ganske liten var jeg med bestemor og mamma på loppis, og selv om jeg husker noen i klassen synes det var veldig gøy at jeg gikk med loppemarked-klær er jeg veldig glad jeg ble oppdratt til det. Klær er klær, og du kan gjøre veldig mange unike kupp på et loppemarked eller i en bruktbutikk. Nå vil jeg derfor dele mine beste tips for en vellykket loppemarkeds-shopping med dere. 

1. Lag en handleliste på forhånd. Det er veldig lett å bli litt revet med når man er på loppemarked, så jeg anbefaler deg å skrive en liste med ting du faktisk trenger. Det er selvfølgelig ingenting i veien for å gjøre spontane kjøp, men ikke kjøp en hel masse greier som du tenker å pusse opp, sy om eller lignende – hvis du ikke vet du faktisk kommer til å gjøre det. Jeg har kjøpt min fair share med nips som jeg hadde en supergod DIY-plan med, som aldri har blitt gjennomført. Det er unødvendig! 

2. Ta med målebånd. Det er så kjipt å stå på et loppemarked med en dødsfin hylle, bord eller hva det nå måtte være, også er du ikke sikker på om du faktisk har plass! Hvis du trenger et nytt møbel, skriv ned målene du har plass til på telefonen din og mål møbelet før du kjøper. 

3. Tenk helhet. Passer egentlig denne gjenstanden du sikler på inn med det du har hjemme? Hvis du må bruke tid på å finne svare er sannsynligheten stor at du egentlig bare synes tingen er fin, og at den ender opp med å ikke passe inn hjemme hos deg.

4. Sjekk alltid elektronikk før du kjøper. Det er utrolig surt å kjøpe en kul lampe, en dataskjerm eller lignende for så å oppdage at de ikke funker når du kommer hjem. Du har kanskje ikke betalt så altfor mange kronene for det, men det føles likevel veldig bortkastet om tingen ikke fungerer. 

5. Tenk litt igjennom hva du er villig til å betale. Selv om overskuddet ofte går til en god sak er det ingen vits å tømme lommeboken. Loppemarked skal ha gode priser. Prut hvis det er nødvendig, men ikke bli gnien. Ofte spør de selgerne på loppemarkedet hva du er villig til å betale, og da kan det være greit å ha tenkt litt igjennom det. 

6. Ikke gå banans i klesavdelingen kun fordi det er posesalg. Her skal jeg innrømme å ha gått på et par smeller selv. Selvfølgelig er det ikke verre enn at du kan donere klærne tilbake til en bruktbutikk eller et loppemarked, men det er jo en tullete prosess å gå igjennom. Så sjekk at klærne er hele, uten skumle flekker som mest sannsynlig ikke går bort i vask, og vurder om du faktisk kommer til å bruke plagget før det havner i posen. Et tips er å gå for klassikerne som aldri går av moten: blazere, jeans, den lille sorte, hvite skjorter, skinnjakker, denimjakker osv. På loppemarked har du virkelig muligheten til å gjøre noen gode kupp på disse basisplaggene. Prøv også å se etter plagg av god kvalitet.

7. Se etter slitesterke materialer. Dette går litt inn i punktet over, men jeg mener ikke bare når det kommer til klær. Materialer som marmor, messing, betong og skinn er ofte en god investering. 

8. Til slutt; ta med cash! Cash is absolutt king på slike steder, selv om en del loppemarkeder har egen minibank og noen faktisk også tar VIPS. Jeg ville dog ikke belaget meg på det, og hvis du ender opp med å ta ut penger i deres bankterminal kan det være ganske dyrt dessverre. 

Ta med en venn – gjør det til en sosial greie. Kjøp en vaffel og kos dere hvis det er fint vær. Loppemarked er skikkelig koselig!

– Sara


#loppemarked #loppis #tips #inspo #inspirasjon #brukt #vintage 

7 kommentarer

Siste innlegg