Oppskrift: 4 veganske pålegg

Nå som hverdagen er tilbake er også matpakka et fast innslag. Og for en skikkelig brødmums som meg har pålegg vært en liten utfordring etter at jeg kuttet ut kjøtt. Egentlig var det det før også, jeg synes aldri noe fristet og ante ikke hva jeg skulle plukke med meg fra butikkhyllene som ikke var altfor usunt. Valget endte som regel på skinke, leverpostei eller kanskje ost. Jeg synes derfor det kan være enklere å bare lage mitt eget pålegg. Da vet jeg akkurat hva det inneholder og jeg kan eksperimentere så mye jeg vil med smaker. Om noen av dere vil prøve dere på hjemmelaget pålegg skal dere få hele 4 av mine favoritter i dag. Disse er alle veganske, men kan selvfølgelig nytes av alle! Håper det smaker 🙂

Sjekk gjerne ut oppskriften min på ovnsbakt bønnepostei her, og nøttepålegg med smak av sjokolade her. 

Rødbetsalat 

Ingredienser: Syltede rødbeter // 0,5 dl majones (jeg har brukt vegansk) // 0,5 dl soyayoghurt/ rømme

Dette pålegget er så latterlig enkelt å lage selv at jeg ikke ser noen grunn til å kjøpe butikkversjonen. Alt du gjør er å kutte opp syltet rødbeter i biter og blander sammen majones og soyayoghurt. Rødbetene kan du sylte selv, eller gjøre som meg; kjøpe de ferdige på glass. 

Curry-kikertsalat 

Ingredienser: 1/2 boks kikerter // Litt mais // Litt paprika i terninger // 0,5dl majones (jeg brukte vegansk)  // 0,5 dl soyayoghurt/rømme // Karripulver

Denne oppskriften er nesten helt lik kylling/tunfisksalaten jeg la ut for et par år tilbake, bare at her er tunfisken byttet ut med kikerter. Jeg har også gjort denne vegansk og lagt til paprika. Yum! Du heller bare av kikertlaken og skyller de godt, kutt opp litt paprika i terninger og bland alle ingrediensene sammen. Smak til med karri.

Paprika-hummus

Ingredienser: 1 rød paprika // 2-3 fedd hvitløk // 1/2 boks kikerter // 1 ss tahini // Saften av 1/2 sitron // 1,5 ss olivenolje // En klype salt

    Del paprikaen i to og rensk ut frøene. Stek den sammen med hvitløksfeddene på 200 grader i ca. 15 minutter, til paprikaen er mør. Skallet på hvitløken skal være på, og det kan hende du bør ta ut hvitløken litt før paprikaen. Mens paprikaen og hvitløken kjøler seg ned kan du gjøre klar de andre ingrediensene i en foodprosessor. Husk å skrell hvitløksfeddene før du kjører alt glatt. Dette trenger ikke bare brukes som pålegg, det er nemlig super tilbehør til det aller meste. Humms er SÅ godt!

    Peanøttsmør

    Ingredienser: 200g peanøtter // 1 ss kokosolje (valgfritt) // Litt yaconsirup (valgfritt)

    Jeg måtte bare ta med denne, det er jo så utrolig enkelt å lage selv! Og så dyrt som det faktisk er å kjøpe de skikkelige typene på butikken! Alt du trenger å gjøre er å kjøre peanøttene i en blender eller foodprosessor til det blir smør. Du kan riste de litt ovnen først hvis du vil ha en dypere smak, jeg ristet mine i noen minutter på 175 grader. Du kan også tilsette litt kokosolje og/eller litt yaconsirup for en mer kremete og søt smak. Men peanøttsmøret er helt fint alene også! Hvis du liker crunchy peanøttsmør kan du bare hakke noen nøtter en liten stund og blande inn.

    Andre tips til ting man kan ha på brødskiva er bananskiver, dette husker jeg var en favoritt i barndommen, supergodt! Har du prøvd komboen bananskiver og peanøttsmør som jeg har bildet over? Himmelsk! Tomatskiver med pepper er også supert på skiva, det samme er avokoado. (hvis du ikke er uheldig som meg, og ikke tåler det)

    Håper dere fikk noen gode ideer til hva dere kan ha på brødskiva. Skinke og ost er langt i fra det eneste som funker! 

    – Sara


    #mat #vegetarianer #veganer #vegansk #pålegg #lunsj #frokost #oppskrift #tips #inspo #inspirasjon #oppskrift #matpakke

    18 kommentarer

    Siste innlegg