Noen gode sparetips til studenter

Dere som har fulgt bloggen min en stund husker kanskje at jeg pleide å lage en god del innlegg med tips til budsjettvennlige aktiviteter, sparetips og inspirasjon til hvordan man kan leve på lite. Ett av innleggene jeg skrev ble plukket opp av VG og skapte mye engasjement, “Økonomitips til studenter”. Det virket faktisk som at en del ble litt provosert over at det gikk an å leve for så lite, og selv om jeg skjønner at eksempelbudsjettet jeg satte opp ikke passer for alle tenker jeg at det jo burde være mer inspirerende enn provoserende? Uansett, her er noen gode sparetips som kommer godt med i studietiden.

Hvordan holde matbudsjettet nede? 

  • Handle mat én gang i uken: Dette er tipset over alle tips hvis du ønsker å holde matbudsjettet lavt. Sett av litt tid hver søndag til å planlegge den kommende matuken og handle alt på en gang. Når du drar på butikken kun én gang gjør du ikke mange småkjøp her og der, og da sparer du en del. Når du lager en matplan er det også lettere å nyttiggjøre seg av alle råvarene du kjøper. Hvis du for eksempel trenger et par gulrøtter til en middag på mandag, så kan du planlegge andre middager med gulrot for å bruke de opp de resterende gulrøttene. Da slipper du å kaste mye mat. Planlegging er virkelig alt!
  • Fordelsklubber og tilbudsapper: Trumfmedlemsskap, Kiwi pluss, Coop-kort osv. er alle fine medlemskap som gjør at du sparer noen kroner, med Coop vil du også få rabatt- og gratiskuponger. Appen matvaretilbud er helt super for å se hvor de har de beste tilbudene. Nå er det for eksempel kronesmarked hos Meny. Husk bare å ikke kjøpe masse greier på disse kronesmarkedene kun fordi det er billig, det bør være ting du faktisk har brukt for.

  • Kjøp ting på 50%: Best før og minst holdbar til betyr ikke dårlig etter. Sjekk alltid om butikken du handler i selger varer som snart går ut til halv pris. Her er det faktisk mulig å kjøpe ganske mange gode råvarer til en billig penge. Har du en romslig fryser anbefaler jeg å kjøpe opp slik at du har liggende.
  • Benytt deg av innvandrerbutikker: Her er det mulig å gjøre noen virkelige gode kupp på frukt og grønt! Vi har alltid handlet mye på slike butikker, da prisene ofte er en god del lavere enn i vanlige butikker. De har også ofte løsvekt på de fleste varer slik at du kan kjøpe akkurat så mye du trenger isteden for å måtte kjøpe store pakninger. ​
  • Velg frossent: Frossent er ofte ikke noe dårligere enn ferskt. Faktisk er ofte frukt og grønt best i frossen tilstand, da disse råvarene fryses når de er på sitt beste. Dermed bevares alle de gode næringsstoffene. Også er jo prisen veldig god!

Nødvendigheter til studiene

  • Pensumbøker for mindre: Når du får liste med pensumbøker sjekk hvor nødvendig det er at du faktisk går ut å kjøper bøkene som står der. Ganske ofte skal dere bare bruke en del av boka, og da kan du spare en del på å bare låne den på biblioteket. Jeg lånte bøker i to av tre år på høgskolen, og det fungerte utmerket. Hvis du likevel liker å ha bøkene selv anbefaler jeg å sjekke ut finn.no, facebooksiden til skolen din eller i gangene på skolen om noen selger brukte bøker. Å skulle kjøpe nye pensumbøker hvert år vil koste unødvendig mye.
  • Skolesekk, veske, klær etc.: Trenger du en ny skolesekk eller noen nye klær til studiestart anbefaler jeg igjen å gå for second hand. Sjekk ut om det er noen bruktbutikker i nærheten av deg, sjekk finn.no, tise eller noen av de andre second hand appene, eller dra på et loppemarked. Jeg kan garantere deg at du vil finne stort sett alt du er på jakt etter til en veldig mye mer overkommelig penge hvis du handler brukt. Og da vil du har mer unike ting.

  • Ting til leiligheten: Et genialt sted du finner masse rimelige ting til leiligheten er i Facebook-grupper som Students’ market Oslo. Akkurat denne gruppa er kun for Oslo, men det finnes tilsvarende grupper for andre byer. Det flytter alltid noen ut og inn av studentboliger og nå som skolen akkurat har startet ligger det mye ute for salg. Her kan du gjøre kupp på alt fra klessnorer til vannkokere og småmøbler. Alt til en veldig billig penge. Fordelen er jo også at tingene ofte kun har vært brukt i korte perioder. Hvis du ikke har en slik gruppe der du bor er selvfølgelig finn.no, vanlige salgsgrupper på facebook og loppemarked supre steder å sjekke ut. Også kan du finne veldig rimelige og greie ting på steder som Søstrene Grene, Lagerhaus osv.

Kutt ned på luksusen 

  • Trakt din egen kaffe: Denne er dere sikker lei av å lese, men her er det mye penger å spare! En take away-kaffe koster fort 40 kroner og oppover, og selv om det er veldig fristende blir dette mye i løpet av ett år. Trakt deg en liten termos eller en to-go-mug med kaffe om morgenen. Hvis du ofte trenger påfyll utover dagen kan det hende at steder i nærheten av skolen (eller i kantinen din) har kaffeavtaler. Det veit jeg at SiO (Studentskipnaden i Oslo) i hvert fall har.
  • Lag din egen matpakke: Dette punktet har dere sikkert også hørt en del ganger før, men man sparer så utrolig mye på å lage egen lunsj vs. å kjøpe fra kantina. Selv om du lager matpakke behøver du ikke gå for klassikeren svett gulost på grovbrød! Kanskje du har noen middagsrester fra dagen før, eller så kan du lage deg en salat, en omelett, eller kanskje en frisk smoothie? Variasjon er stikkordet!
  • Dropp tradisjonell TV: Vi har faktisk aldri hatt tradisjonell TV, vi har heller gått for nettløsningene. Netflix, HBO Nordic, TV2 Sumo, Dplay osv. gjør at du kan velge akkurat de tingene du ønsker å se på og dermed kun betale for det du bruker. Du slipper også å betale NRK-lisens! Hvis du likevel ønsker å ha en TV-skjerm å se på kan du alltids plombere TV-en din og likevel slippe å betale lisens, så streamer du fra en Appel TV eller en Chromecast. Går man sammen flere venner kan man abonnere på en ting hver så deler alle på tilgangen.

  • Spar så mye som mulig på transport: Hvis du har muligheten vil jeg anbefale å droppe månedskort på buss de månedene du kan gå eller sykle til skolen. I Oslo koster månedskort for sone 1 425,- for en student og selv om det gir en herlig frihet er dette penger som kan være greie å spare. Bysykkel er et veldig godt alternativ, i Oslo koster dette ca. 300 for en hel sesong (april-november), så ved å benytte deg av beina eller sykkel vil du spare veldig mye i disse månedene. Kanskje kan du ha et reisepengekort i tillegg hvor du setter inn noen kroner du kan bruke i nødstilfeller hvis du skulle forsove deg eller hvis det øser ned en dag?
  • Skriv en ønskeliste over ting du har lyst på: Hvis du gjør det har du alltid gaveønsker når folk spør deg til jul og bursdag, samtidig som du faktisk får følelsen av å få et ønske oppfylt. Jeg tror veldig mange bare går ut å kjøper de tingene man har lyst på med en gang, og da tror jeg dessverre vi setter mindre pris på ting, samtidig som at vi kjøper mer enn vi faktisk trenger. Mye mer! Jeg har praktisert dette ganske lenge nå, og oppdager stadig vekk at jeg fjerner ting fra ønskelisten som jeg hadde lyst på for bare en måneds tid siden. Penger spart, og jeg har ikke lidd noen nød!

Det var tipsene jeg hadde å komme med i denne omgangen, men jeg tenkte å lage et mer utfyllende innlegg med tips til å holde et lavt matbudsjett senere i høst. Mens jeg studerte brukte vi omlag 2000 kroner på mat i måneden, og da var vi to stykker. Mange mente dette var umulig om man ikke skulle spise bare havregryn og nudler, men det er det så visst ikke. Jeg tenkte kanskje jeg i september kunne ha det som mål igjen, også kan jeg lage noen ukesmenyer eller lignende til dere. Høres det interessant ut?

– Sara


#økonomi #student #tips #økonomitips #budsjett #inspirasjon #inspo

6 kommentarer

Siste innlegg