Filmtips: A Royal Affair

Hei og god helg! Håper dere har hatt en fin start på helga? Her på bloggen fortsetter jeg med ukens underholdningstips, og i dag er det en dansk film jeg ønsker å anbefale til dere. Denne filmen så jeg forrige lørdag sammen med onkel og Matias, og jeg tror den falt i god jord hos alle tre. Det er en historisk drama som omhandler trekantdramaet som utspilte seg mellom Kong Christian VII, hans kone Caroline Mathilde og kongens livslege, Johann Friedrich Struensee.

Filmen er satt til 1770-årene og i rollen som kong Christian finner vi Mikkel Boe Følsgaard. Mikkels portretering av en sinnsforstyrret konge er tidvis hysterisk morsom, men veldig godt gjennomført. Forholdet mellom Christian og hans engelsk fødte kone Caroline Mathilde, spilt av Alicia Vikander, er fra starten av svært dårlig. Det bunner i Christians alkoholiserte tilværelse med hyppige besøk på byens horehus, og rett og slett fordi han er gal. Hoffet mener Christian trenger en livslege, og i rollen som Johann Friedrich Struensee finner vi Mads Mikkelsen. Struensee er en opplysningens mann og han ble raskt mer enn bare kongens livslege. Som kongens rådgiver igangsetter Struensee flere moderne lover og arbeider for folkets rettigheter. Dronningen og Struensee deler mange av de samme tankene og ideene, og innleder etter hvert en affære bak kongens rygg. 

Jeg anbefaler virkelig å sjekke ut denne filmen, ikke la dere skremme av at den er dansk. Den er både spennende, interessant og faktisk ganske morsom. Om alle faktaopplysningene er 100% sanne kan jeg ikke garantere, men du vil i hvert fall få et ganske bra innblikk i hvordan dette utspilte seg. Filmen er fra 2012, og er tilgjengelig på Netflix.

– Sara


#film #filmtips #tips #underholdning #inspo #anbefaling

5 kommentarer

Siste innlegg