5 filmer/TV-serier jeg ikke anbefaler

Vanligvis pleier jeg å komme med tips til filmer, serier eller bøker jeg liker hver uke. I dag tenkte jeg å gjøre det litt annerledes, og heller dele 5 filmer og TV-serier jeg IKKE likte med dere. Dette er selvfølgelig bare min personlige mening, og kanskje noen av dere synes disse filmene og seriene er kjempebra? Det er jo det som er så fint med underholdning, det finnes alltid noe for enhver smak. 

1. Paterson: Grunnen til at jeg ikke liker denne filmen er at den ikke egentlig handler om noe. Den har ingen gode vendepunkter og man når aldri noen spenningstopp. Den to timer lange filmen handler kort fortalt om Paterson, som bor i Paterson med sin kone. Han er bussjåfør og kjører samme rute hver dag. I lunsjen skriver han dikt i notatblokken sin. Hver kveld når han skal gå tur med hunden deres går han innom den lokale puben og drikker én øl. Kona hans er hjemmeværende og bruker det meste av dagene sine på nye maleprosjekter, cupcakesbaking og gitarspilling. Stort mer handling enn det er det ikke i denne filmen. Paterson har riktig nok høstet veldig god kritikk og fått terningkast fem av blant annet Aftenposten og NRK P3.

2. Lost in Translation: Selv om alle andre ser ut til like denne filmen synes jeg den er så dørgende kjedelig. De som liker den prøver selvsagt å overbevise meg om at jeg ikke skjønte greia, og kanskje det er sant? Ikke vet jeg, men denne filmen ble rett og slett for kjedelig for meg. Den handler om Bob, en amerikansk skuespiller som er i Tokyo for å spille inn en reklame for whisky. Han sliter med å forstå hva de på settet sier, da ingen av de snakker noe særlig engelsk. I alt kaoset møter han Charlotte, som er mye yngre enn seg selv. De er begge gift på hver sin kant, men sliter med å få ekteskapene til å fungere. De to nyter hverandres selskap i Tokyo, og når det er på tide å dra hjem igjen blir spørsmålet hvor går de fra dette?  

3. The Road: Dette er en postapokalyptisk film med Viggo Mortensen i hovedrollen, basert på boken med samme navn. Den handler om en far og en sønn som etter at verden har gått under prøver å nå det stedet de tror er trygt, kysten. Det eneste de har er hverandre og en pistol til å beskytte seg med mot det, eller de som er gjenlevende. Det begynner å bli en stund siden jeg så filmen, men jeg husker jeg synes den var så kjedelig. Det skjedde liksom aldri noe, og det verste jeg veit er å kjede meg når jeg ser på film. Jeg kan like de aller fleste sjangre, men hvis jeg ender opp med å kjede meg, er det no go fra meg!

SCENE 3.41 / Exterior Flatboat (1995) - Cohle and Marty question Henry Oliver about his daughters death. / Photo: Jim Bridges/HBO
HBO's

4. True Detective: Denne serien hadde jeg ganske høye forventninger til, og jeg tror Matias og jeg så over halve sesong 1 før vi ikke gadd mer. Den fenget oss ikke over hode, selv om jeg gjerne skulle ønske jeg likte den. Serien handler om to etterforskere som i 1995 etterforsket et drap på en kvinne. De løste saken, men nå 17 år etter dukker et lignende drap opp, og saken blir gjenåpnet. Vi ser derfor at de to mennene blir intervjuet hver for seg om etterforskningen, og om forholdet dem i mellom. Intervjuene lapper sammen tilbakeblikk fra det som skjedde i 95. Selv om dette høres ut som en ganske spennende handling går alt så utrolig sakte fremover, så vi orket rett og slett aldri fullføre. 

5. Bonanza: Western er kanskje den sjangeren jeg synes er minst interessant å se på, og både i film- og i serieformat. Jeg unngår det derfor for en hver pris, men Bonanza var det nærmest umulig å komme unna. Det er nok en av grunnene til at jeg misliker serien så sterkt, den var liksom alltid på TV. Den brukte i tillegg å dukke opp på morgenen etter barne-TV da jeg var barn, og jeg husker det var like nedtur hver eneste gang introsangen slo i mot meg. Når handlingen ikke fenget meg heller måtte serien bare ende opp på denne listen. 

Slik ser min topp 5-liste ut med filmer og serier jeg ikke liker. Det er selvfølgelig ikke sikkert dere som leser dette er enige, men sånn er det alltid. Vi liker heldigvis forskjellige ting. 

Har du noen filmer eller serier du virkelig ikke liker?

– Sara


#film #tv #tvserie #underholdning 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg