Boktips: Forbilde

Jeg vet mange himlet med øynene, da det ble kjent at Sophie Elise skulle gi ut bok. Og enda mer oppgitt ble de da det var klart at hun skulle gi ut en selvbiografi, i en alder av 21 år. I kommentarfeltet under de ulike nettavisene la ikke folk skjul på hva de mente, og jeg synes det er direkte pinlig at voksne mennesker får seg til å skrive så nedlatende om andre mennesker på nett. Jeg har ikke noe problem med å forstå at man ikke kan like alle, men da er det ikke verre enn å skrolle seg videre. Uansett. Jeg synes ikke dette er en typisk selvbiografi, det er mer en bok om å finne seg selv i en hverdag preget av sterke komplekser og usikkerhet. Boka handler om å ikke passe inn, om selvskading, om angst, og om veien fra pikerommet i Harstad til forbilde, og Norges største blogger. Dette er en bok jeg er overbevist om at mange unge kjenner seg igjen i, og jeg tror mange trenger å lese akkurat denne boka. 

Sophie Elise skriver åpent og ærlig om livet på videregående uten noe særlig med venner, og om hvordan hun selv aldri turte å ta ordet, selv om hun hadde mye å komme med. Hun beskriver en hverdag preget av extensions, lag på lag med BH-er, og et sterkt ønske om å leve det samme perfekte liv som kusinen hennes i Oslo. På bloggen virket livet til Sophie Elise tilsynelatende perfekt ut, mens i realiteten var det angst og selvmordstanker som gjaldt. Bloggen var nøkkelen ut, og målet var hele tiden å kunne leve av bloggen, og å bli kjendis.

“Jeg har ikke tall på hvor mange ganger i løpet av mitt liv jeg har blitt intervjuet av Thomas og Harald. De spør meg om noe oppe i hodet mitt, og jeg svarer.

Hvis du er nysgjerrig kan du lese et kapitel fra boken her. Tilslutt vil jeg selvfølgelig anbefale dere å lese hele boken! Som innbundet tror jeg den koster 169,- på ARK nå, men den kommer også som pocket i slutten av mai. Dette er selvfølgelig ikke sponset på noen som helst måte, jeg fikk selv boka til jul og leste den ut for lenge siden, men jeg synes den fortjener å anbefales videre til dere. Håper dere koser dere med boka, hvis dere ikke har lest den allerede ♥

Har dere lest denne boken?

– Sara


#tips #underholdning #bok #bokanbefaling #sophieelise #blogg #blogger #anbefaling

10 kommentarer

Siste innlegg