Oppskrift: Veganske nanbrød

Hei! Det er en ny uke, og denne gangen tenkte jeg vi kunne starte blogguken med en fantastisk god oppskrift. Det er bare å rydde plass på ukens middagsplan, for disse nanbrødene bør smakes! Jeg lagde de første gang da Vilde, Anna og jeg møttes i julen. Anna er veganer, og da det var indisk mat som fristet mest måtte vi jo finne en nanbrødoppskift som alle kunne spise. Den gangen fulgte jeg denne oppskriften til punkt og prikke, men i går dristet jeg meg til å legge til både hvitløk og fersk koriander. Og gjett om det løftet nanbrødene enda et par hakk, herlighet, jeg tror ikke det finnes den ting som ikke blir bedre med hvitløk og koriander! Skulle du likevel ikke være noe fan av disse smakene er det selvfølgelig lov å lage de uten, det ble veldig godt det også.

Ingredienser til 4 nanbrød: 1,2 dl lunken soyamelk (mandel eller annen nøttemelk fungerer også) // 1 ts sukker // 1/2 pakke tørrgjær // 1,2 dl romtemperert soyamelk // 1 ts eddik // 2 ss matolje (jeg brukte olivenolje) // 1/2 ts salt // ca. 5-6 dl hvetemel // Et par fedd hvitløk // En liten neve frisk koriander // Olje eller vegansk smør for steking 

Bland sammen varm soyamelk, gjær og sukker i en liten bolle. La dette stå å hvile i ca. 10 minutter mens du gjør klart neste steg. I en ny liten bolle visper du sammen romtemperert soyamelk sammen med eddiken. Dersom du bruker soyamelk vil det dannes små bobler på overflaten. La også denne blandingen stå i ca. 5 minutter. 

Så kan du ha begge de to melkeblandingene i en bolle, rør inn olje, salt og 5 dl av melet. Du skal ende opp med fast og fin deig, så tilsett litt og litt mel til den er perfekt. Nå er det tid for elting! Om du vil gjøre dette i en kjøkkenmaskin eller på den gode gammeldagse måte er opp til deg, men deigen bør knas i ca. 10 minutter. Mot slutten kan du kna inn hakket koriander og hvitløk hvis du ønsker det. Når deigen har fått en omgang på massasjebordet smører du den inn med litt olje før du har den i en bolle med et håndkle over. La den stå å heve til dobbel størrelse. 

Del deigen inn i 4 like deler og klem de ut med litt mel. Nanbrød skal jo være litt tykke, så la de være ca. 1-1,5 cm.

Så er det bare å steke godbitene i litt olje til de er gylne, det tar et par minutter på hver side. 

Voilà!

Det indiske kjøkken er et av mine absolutte favoritter, og da er det så gøy når man får til å lage gode varianter hjemme. I går serverte vi nanbrødene til chana masala, en av mine favorittretter. Med det håper jeg dere har blitt litt inspirert til å svinge dere på kjøkkenet, og lage litt indisk denne uken. Håper det smaker ♥

Er du glad i indisk mat?

– Sara


#mat #middag #oppskrift #nanbrød #indisk #indiskmat #koriander #hvitløk #hjemmelaget #matinspirasjon

13 kommentarer

Siste innlegg