Oppskrift: Granola med smak av jul

Det har rukket å bli tredje søndag i advent allerede, og nå begynner det virkelig å bli på tide med litt flere juleinnlegg her! Neste uke har jeg derfor bestemt at skal være en slags DIY/oppskrifts-uke med et nytt DIY-prosjekt eller en oppskrift hver dag. Det blir samme opplegg som jeg hadde i fjor, så jeg håper dere likte det. Jeg starter allerede litt i dag med oppskrift på en kjempegod granola med masse deilig julesmaker! Jeg har har bare blandet ut fra eget hode, så det er selvfølgelig bare å legge til eller trekke fra ting man ikke vil ha med. Håper det smaker ♥

Ingredienser: 70g havregryn // 30g solsikkekjerner // 30g hasselnøtter // 20g sesamfrø // 20g linfrø // 20g chiafrø // 2 ss koksolje // 3 ss honning // 2-3 tørkede aprikoser // 3 ss kokosmasse // Krydderblanding av kanel, nellik, allehånde og ingefær //  

Start med å smelte kokosoljen i en stekepanne, og tilsett havregryn, nøttene og frøene. La dette steke en liten stund før du tar i honningen, eller annen søtning. Når blandingen begynner å bli gylden kan du tilsette opphakkede aprikoser (eventuelt annen tørket frukt), kokosmasse og så mye krydder du ønsker. Jeg hadde oppi ganske mye, så det luktet skikkelig jul på kjøkkenet når dette lå å stekte ♥ La det hele steke en liten stund til, så er det bare å avkjøle og ha over på glass. 

Skal du gi bort dette i gave kan det være en god idé å lage en liten tag med ingrediensliste, slik at mottakeren vet hva de putter i seg. Eller i tilfelle de har lyst til å lage en ny porsjon!

Nam, nå skal det ikke bli noe problem å finne ut hva jeg skal ha til frokost fremover i hvert fall! Hvem vil vel ikke spise en liten bolle jul på morgenkvisten i desember? Jeg tenkte å kjøpe inn noen sånne juleyoghurter som de pleier å selge i butikkene på denne tiden av året, (håper de gjør det i år også) og drysse over litt av denne. Tror det blir helt supert!

Er du klar for DIY-week?

– Sara


#granola #hjemmelaget #diy #oppskrift #mat #kosthold #sunt #jul #julegranola #tips #inspo #inspirasjon 

8 kommentarer

Siste innlegg