Serietips: Fargo

Hei til deg, og hei til en ny uke! I dag har jeg lyst til å tipse dere om en veldig bra serie dere burde sjekke ut, hvis dere ikke alt har gjort det. Fargo er en serie basert på filmen med samme navn fra 1996, skrevet av brødrene Coen. Jeg må faktisk innrømme at jeg ikke selv har fått sett filmen enda, noe som nesten er litt flaut når jeg skal tipse om serien, men jeg synes likevel den er så bra at jeg bare må dele den videre. Det begynner å bli en god stund siden jeg så den, men jeg skal prøve å gjenfortelle så godt jeg husker. 

Fargo er en herlig blanding av drama og krim, med en god porsjon humor. Serien forsøker å skape en autentisk stemning ved å informere i starten av hver episode at serien er basert på en sann historie. Dette stemmer (heldigvis) ikke, men det gjør likevel noe med måten en ser serien på.

FARGO -- Pictured: Martin Freeman as Lester Nygaard -- CR. Matthias Clamer/FX

Sesong 1 handler om Lester Nygaard, en litt stakkarslig type som jobber i forsikringsbransjen. Etter et møte med en gammel mobber fra high school (Sam Hess) ender Lester opp på sykehus med brukket nese. På venterommet møter han Lorne Malvo, som egentlig er på gjennomreise i Minnesota. Lester forteller om hendelsen og Lorne foreslår å drepe Sam. Det Lester ikke vet er at Lorne faktisk mener alvor! Sam blir drept, og herfra baller det bare på seg for Lester. Resten av sesongen er fylt med bisarre situasjoner, action og en god dose mørk humor.  

Sesong 2 er satt til 1979, nesten 30 år før den første sesongen. Første episode åpner med et skuddrama på den lokale Waffle Hut-cafeen, hvor flere blir skutt og drept. Peggy Blumquist, en av hovedkarakterene, er på feil sted til feil tid, og klarer å kjøre over gjerningsmannen. Han blir hengende fast i frontruten og hun tror han er død. Isteden for å melde seg til politiet tar hun han med hjem. Det viser seg at han ikke var død, og mannen hennes Ed Blumquist ser seg derfor nødt til å drepe han isteden. De gjør derfor alt de kan for å dekke over hva de har gjort, noe som viser seg å ikke være så lett da mannen er en av sønnene til en stor “mafiafamilie”. Ting blir derfor ganske innviklet, og veldig blodig etter hvert.  

Serien kan ses på HBO Nordic, og jeg kan nesten lov at du bli hektet fra første sekund! Jeg gleder meg allerede til sesong 3, som skal komme i 2017. Håper jeg klarte å gjøre dere litt nysgjerrige på serien. Jeg synes det er litt vanskelig å finne en god balanse mellom å fortelle nok, men ikke for mye! Hehe, det går seg vel til etter hvert. Håper i hvert fall at dere sjekker den ut 🙂

Har du sett Fargo?

– Sara


#serie #tv #tips #hbo #serietips #underholdning 

9 kommentarer

Siste innlegg