Oppskrift: Sweet potato latte

Nå synes jeg det var på tide med en oppskrift på varmt drikke igjen, det er jo to uker siden sist! Denne drikken har jeg hatt lyst til å prøve SÅ lenge, for jeg har ei venninne som skryter sånn av den. Jeg hadde aldri hørt om dette før hun nevnte det, men hun hadde drukket det sist hun var i Thailand. Jeg liker jo søtpotet og varme drikker så hvorfor ikke? 

Ingredienser til en person: 1 liten søtpotet // 2,5 dl valgfri melk // 1 ss yaconsirup, eller annen søtning // 1 ss pumpkinspice (oppskrift) // 

Bak søtpoteten i ovnen til den er myk. Jeg stakk masse hull i min med en gaffel og slang den noen minutter i mikroen, det funker like bra. Kutt den så opp i biter og kjør den glatt i en foodprosessor sammen med melk. 

Så skal det varmes opp i en kjele. Tilsett yaconsirupen og pumpkinspice hvis du vil og varm opp til det begynner å putre. 

Hvis du vil pynte litt ekstra kan du varme opp litt melk og piske melkeskum. Jeg synes det blir veldig fint, og med litt pumpkinspice på toppen blir den perfekt!

Så hva synes jeg egentlig, smakte det godt? Jeg må være helt ærlig å si at dette var litt rart, litt annderledes fra andre ting jeg har smakt. Men det var absolutt godt! Jeg tror faktisk min kunne blitt enda bedre, for den søtpoteten jeg brukte var veldig gul og virket ikke helt moden? Jeg synes i hvert fall ikke den smakte like søtt og godt som de jeg pleier å bruke. Så jeg har lyst til å prøve å lage det flere ganger, men en med søtere søtpotet! 

Har du smakt søtpotetlatte før?

– Sara


#søtpotet #latte #drikke #drikk #oppskrift #hjemmelaget #diy #tips #inspirasjon #inspo

16 kommentarer

Siste innlegg