Oppskrift: deilig grønnkålchips

Dere vet når sånne supersunne treningsbloggere tipser om sunn snacks som er “kjeeempegodt”, men når du lager det smaker det bare vondt? Denne oppskriften kommer til å virke som en sånn oppskrift, men lov meg at dere gir disse en sjanse? Jeg veit ikke hva det er med grønnkålchips, men det smaker så utrolig godt. Og ikke bare jeg-later-som-godt fordi det er sunt, men ordentlig godt! I går måtte jeg derfor bare prøve å lage det selv. Jeg ville ikke lage så mye i tilfelle jeg bommet helt med smakene, så dere kan jo gjette tre ganger hvor lenge denne lille porsjonen holdt? Maks fem minutter… De ble SÅ gode! Jeg skal helt klart lage en megaporsjon med dette til helga ♥

Ingredienser: 1 bunt grønnkål // 1 ts olivenolje // 2 ss eplecidereddik // Salt etter ønske // Eventuelt næringsgjær eller annet krydder

Ha alle ingrediensene utenom salt og næringsgjær i en bolle og bland alt godt sammen. Jeg anbefaler å kjøpe bunter med grønnkål, ikke ferdig oppkuttet som jeg har her. De hadde dessverre ikke bunter på butikken da jeg skulle ha, men det funket fint med små biter også!

Kle et stekebrett med bakepapir og spre grønnkålen utover. Det er viktig at du får spredd den godt slik at alle bitene blir sprø og gode! Dryss over ønsket menge salt, eller annet krydder.

Jeg prøvde noen biter med næringsgjær for moro skyld, og det ble SÅ godt! Næringsgjæren gir en litt osteaktig smak, så jeg anbefaler å prøve det hvis du er glad i ostesmak på chips. Jeg har kjøpt min på iHerb, men det kan kjøpes på helsekosten også. Stek det hele på 175 grader til chipsene har blitt sprøe. Mine brukte rundt 7 minutter.

Dette gikk så fort å lage, og krever så få ingredienser! Jeg gleder meg til å prøve meg litt frem med forskjellige smaker fremover, selv om jeg tror det skal litt til for å toppe disse med eplecidereddik og næringsgjær! De holder seg forresten opptil en uke hvis du oppbevarer de i en tett boks, men så lenge tviler jeg på at du klarer å ha disse liggende. Hehe 🙂

Har du smakt grønnkålchips før?

– Sara 


#oppskrift #hjemmelaget #sunt #grønnkålchips #grønnkål #diy #mat #kosthold #vegetar #vegansk 

16 kommentarer
    1. Har hørt så mye om denne type chips, men aldri prøvd det. Så kanskje jeg skal gjøre det en gang 😀 Vet også at du får kjøpt dette ferdig på noen helsekostforetninger!

    2. Niks, tror ikke jeg har smakt grønnkål heller faktisk 😮 Men tusen takk for tips, og ble litt mer overbevist ut i fra dine dårlige erfaringer med “kjempegod” sunn snacks, haha 😀
      – Siri

    3. frodith: Hihi, det gjør det! Men jeg mener oppriktig at dette er skikkelig godt 🙂 Jeg veit jo ikke om du hadde likt det, men du burde gi det en sjanse 🙂 Det kan kjøpes ferdig på helsekosten også, har ikke prøvd de selv, så vet ikke hvem som er best da :/

    4. Karoe: Ja, det anbefales! Har ikke prøvd de fra helskosten selv, men de er helt sikkert veldig gode de også 🙂 Hvis du vil prøve selv er det i hvert fall veldig fort gjort, og billig! 😀

    5. katrine: Næringsgjær er gjær som ikke er aktivt, du kan altså ikke bruke det til å heve ting med. Det har dog en god del næring i seg, blant annet B-vitaminer, sink og selen. Det brukes ofte av vegetarianer og veganere for å gi en osteaktig smak til ting. Det kan minne litt om parmesan i smaken og er super å bruke i pastaretter eller andre ting du vil tilsette litt ostesmak ^^ Det ble veldig godt på disse chipsene!

    6. siribokoholiker: Vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd ting som skal være veldig godt, også smaker det rett og slett ikke godt i det hele tatt. Dette synes jeg oppriktig er skikkelig godt, spesielt med epleciereddik på 🙂 Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at alle liker det, men jeg synes i hvert fall ikke at det smaker kål x)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg