Fastelavnsboller med bringebær

God formiddag fine! Er det noen som har gått til anskaffelse av fargerikt fastelavnsris til i morgen? Noen av dere har kanskje også bakt noen deilige boller som skal fylles med krem og syltetøy? Det har jeg gjort, og hvis du ikke har kastet deg over bakebollene enda har jeg en supergod bolleoppskrift til dere her! Disse er kjempeenkle å lage og farlig gode!

Ingredienser til ca. 10 boller: 2,5 dl melk // 65g smør // 90g melis // 350g mel // en kvart pakke fersk gjær // 2 ts kardemomme 1/2 ts salt // fløte, sukker og bringebær til fyll

Jeg har tatt utgangspunkt i de supergode kanelknutene jeg lagde i fjor, og dette er virkelig en perfekt grunnoppskrift for søt gjærbakst! Start med å elte melk, melis, mel og gjær i ca. 5 minutter på lav hastighet. La så deigen hvile i 30 minutter før du tilsetter smør i terninger, salt og kardemomme. Elt videre i 5-10 minutter, slik at deigen blir smidig og fin. Når deigen kjennes fin ut øker du til høy hastighet i ca. 1 minutt for å få opp temperaturen i deigen. Dekk så til bollen og sett den på et lunt sted for heving. Deigen skal heve til dobbelt størrelse, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Trill ut bollene og la de etterheve i 30 minutter før du pensler de med egg. Jeg lagde mine boller litt små denne gangen, rett og slett fordi det blir så mektig med krem i.

Stek bollene midt i ovnen på 230g i ca. 10 minutter, men følg godt med på de! Når de har kjølt seg helt ned kan du skjære de i to deler og fylle de. Jeg pisket krem av fløte, sukker og noen frosne bringebær som jeg fylte noen av bollene med. Og med et lite lag melis på toppen ble det SÅ godt! De andre fylte jeg med vanlig krem og toppet med enten melis eller et tynt sjokoladetrekk, bare for å variere bollene litt.

Dette er mektige saker, men herlighet så godt! Vi lager jo heldigvis bare sånne boller én gang i året, så da går det jo an. Håper dere vil teste ut oppskriften, og at dere koser dere masse med boller i morgen. Også må dere ha en superfin lørdag! Jeg skal hjem til Oslo litt senere i dag, da skal jeg bort på middag før jeg drar videre på nattevakt.

Skal du bake boller til i morgen?

– Sara


#bake #oppskrift #boller #bolle #fastelavn #blogg #tips #inspo #inspirasjon

4 kommentarer
    1. Å, nå fikk jeg skikkelig lyst å tjuv starte å bake og spise i dag, heheh ;3
      men skal nok klare å holde meg, og bake og spise fastelavensboller i morgen 😀
      fin idé med bringebær krem/fyll. Jeg pleier alltid å blande bringæbær syltetøy og kremen på bollen til kremen blir rosa jeg, haha. Godt det og 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg